شرکت توسعه ((((فعال در زمینه ی ساختمان))))

امور مرتبط با زلزله,مهندسی تخریب,معماری,سازه,مهندسی,ابنیه,ساختمان,مسکونی,اداری,تجاری,ورزشی,صنعتی,مدیریت پیمان,ساخت,کنترل کیفی,جوش,بتن,طراحی,مشاوره,مشارکت,اجرا,پیمانکاری,شهرداری

 
نگاهی دیگر بر پروژه آزاد راه تهران-شمال(بخش سوم)
نویسنده : (B.T.S) - ساعت ٩:٤۳ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۱ مهر ۱۳۸٩
 

1380

محمود نویدی نماینده وزارت راه در طرح آزاد راه تهران شمال (همشهری18 شهریور )- طرح احداث آزاد راه تهران شمال که قرار است تا 3 سال آینده به بهره برداری برسد در 4 سال گذشته به طور متوسط سا لانه  کمتر از یک درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ..... بنیاد مستضعفان به علت کمبود نقدینگی نمی تواند کار را پیش ببرد و دولت باید وارد کار شود و بخشی از طرح را به دیگران تحویل دهد. در غیر این صورت این بزرگراه ساخته نخواهد شد .

دانا نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در طرح آزاد راه تهران شمال (همشهری15 آبان) - مهندس دانا در مصاحبه با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال 1375 کار آزاد راه شروع شد اما مسئولان شرکت احداث کننده ارزیابی زیست محیطی را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه ندادند و سازمان نیز با احداث آن تا زمان ارائه گزارش های کامل ارزیابی مخالفت کرد. در سال 1376 که این گزارش ها ارائه شد به علت کامل نبودن مورد موافقت قرار نگرفت بعد از مدتی گزارشات سال 1377 و 1378مورد موافقت قرار گرفت و شرکت احداث کننده مجوز احداث دریافت کرد. این شرکت طرح مدیریت زیست محیطی را در سال 1379 به سازمان محیط زیست ارائه داد. اما امروز اعلام می کنند که پیشرفت کار حدود 5 درصد است این نشان دهنده ضعف مدیریت طرح است.

احمدخرم وزیر راه و ترابری- (همشهری 15 آبان)  طرح آزاد راه تهران شمال از ابتدا یک طرح غیر واقعی بود و بنیاد احساس می کرد که سرمایه گذاری انجام شده قابل برگشت است اما مجموعه عوارض باعث فقدان پیشرفت این طرح شده است . در مورد محیط زیست باید هماهنگی های لازم انجام می شد و بعد طرح شروع می شد ...وزارت راه با تمام وجود در جهت ایجاد و گسترش امکانات زیست محیطی گام بر می دارد اما سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید یک همکاری متقابل داشته باشد تا طرح های مردم راکد نماند.

 

1381

میری ( جام جم  15 مهر ) هزینه های اجرایی پروژه تهران شمال در سال 1375 حدود 150 میلیارد تومان بر آورد شده بود که با تغییر نرخ ارز و تورمی که در سال گذشته داشتیم و همچنین افزایش قیمت مصالح، هزینه پروژه در سال 1380 حدود 400 میلیارد تومان بر آورد شد که طی پنج سال آینده این رقم به 700 میلیارد تومان خواهد رسید ... وی در خصوص واگذاری فاز اول این پروژه به یک کنسرسیوم چینی گفت : این تصمیم با توجه به مشکل نقدینگی که دولت در پروژه های عمرانی در کوتاه مدت با آن مواجه شده است ، گرفته شده تا از طریق منابع فاینایس بتوان بخشی از مبالغ مورد نیاز دولت را تأ مین کرد که به دنبال آن مناقصه برگزار شده و بر اساس توافقات صورت گرفته شده چینی ها مناسب تشخیص داده شده اند.

 

1382

احمد خرم وزیر راه و ترابری-( ایران12خرداد ): قطعه پایانی آزاد راه تهران شمال ، حد فاصل مرزن آباد  تا چالوس ، به طول 24 کیلومتر سال آیند ( 1383 ) به بهره برداری می رسد.  قرار داد ساخت این راه برای سرعت بخشیدن به کار تغییر کرده و قرار داد جدید ابلاغ شده است. وی با  ذکر این مطلب که با قرار داد قدیم قطعاً تا سی سال آینده هم اتوبانی احداث نمی شد، ادامه داد : با ساخت 32 کیلومتر ابتدای آزاد راه تهرا ن شمال " کن " به " شهرستانک"  متصل می شود ... مسائل فاینانس این قطعه قطعی و قرار داد هایش امضاء شده و ابلاغ مصوبه دولت نیز انجام شده و هیچ مشکلی ندارد. وی گفت از روزی که قرار داد امضاء شده، ظرف مدت سه سال باید کار به اتمام برسد. وی گفت اتمام این قطعه در مدت بیش از سه سال جریمه و پیش از آن تشویق دارد . وی در مورد قسمت میانی آزاد راه گفت: این قسمت در مجموع 75 کیلومتر تونل دارد که باید حفاری شود و بخش سخت آزاد راه است. مطالعات این قسمت در حال انجام است که بعد از اتمام 32 کیلومتر اول و 24 کیلومتر پایانی ساخت بخش میانی آغاز خواهد شد. دستگاه حفاری تونل در دوهفته گذشته وارد ایران شده و در حال انتقال به منطقه است.

انوشیروان محسنی بند پی- نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس- (ایران7 تیر )- این نماینده در  گفتگو با ایسنا گفت : ... تا زمانی که سایه بنیاد مستضعفان و جانبازان بر این پروژه باقی بوده و منابع مالی آن شفاف و روشن نیست، پروژه پیشرفتی نخواهد داشت. وی گفت در حال حاضر بنیاد 1200 هکتار از اراضی شمال را تحویل گرفته و می خواهد قیمت آزاد راه را به قیمت روزی که می خواهد آن را شروع کند حساب کند . به اعتقاد وی ، اگر با این روند پیش برویم و همه زمین های شمال را به بنیاد بدهیم، آزاد راه ساخته نمی شود، مگر اینکه از طریق فاینانس و صرفه جویی سوختی، تعریف مشخصی صورت گیرد . ... وی خاطر نشان کرد : چنانچه اقدامی برای پیشرفت این پروژه صورت نگیرد ، نمایندگان می توانند از اهرم هایی مانند سئوال ، استیضاح و تحقیق و تفحص که قانون در اختیار آنها گذاشته استفاده کنند که ظرف یکی دوهفته آینده از این اهرم ها استفاده می کنیم ....

سید مسیح موُمنی- معاون اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و ترابری- (ایران16مرداد).... علت اصلی این کندی ( 5 درصد در طول 8 سال ) عدم سرمایه گذاری کافی از سوی بنیاد بوده است . وی اظهار داشت بر اساس قرار داد اولیه که بین وزارت راه و ترابری به عنوان صاحب طرح و بنیاد به عنوان سرمایه گذار و مجری در سال 1375 به امضاء رسید مقرر شد تا دولت تنها 15 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای آزاد سازی و تملک اراضی واقع در مسیر طرح را نأمین کند و بقیه سرمایه گذاری برای عملیات اجرایی توسط بنیاد انجام شود . مومنی  در پاسخ به این مطلب که چندی پیش مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران شمال گفته بود که عدم گشایش اعتبار از سوی دولت ایران موجب شده تا طرف چینی نتواند فعالیت خود را آغاز کند گفت : طرف قرار داد شرکت چینی وزارت راه و ترابری نبود که مسئولیت گشایش اعتبار با دولت باشد بلکه خود شرکت آزاد راه طرف قرار داد شرکت چینی بود و می بایست گشایش اعتبار کند ، که این مسئله هم به دلیل یک سری اشکالات موجود در قرار داد از سوی سیستم بانکی مورد ایراد قرار گرفت و تصور می کنم که هنوز بنیاد موفق به گشایش اعتبار نشده است ... وی گفت از سوی دیگر هیات دولت اواخر خرداد ماه امسال تصمیم گرفت با انجام یکسری تغییرات در قرار داد اولیه ، تامین بخشی از از سرمایه گذاری پروژه را بر عهده وزارت راه و ترابری بگذارد . بر اساس این مصوبه هیات وزیران ، وزارت راه و ترابری متمم قرار دادی تهیه خواهد کرد که در آن سهم دولت در تامین هزینه های پروژه به 50 درصد افزایش می یابد .....

میری (ایران22دی ).... دولت 500 میلیون دلار ارز برای این طرح پیش بینی کرده اما تصویب این رقم در بودجه 83 زمان می برد . وی یاد آور شد کار احداث آزاد راه متوقف نیست و در منطقه مرزن آباد چالوس اقدامات انجام می شود. مضافاً آنکه ماشینهای ایجاد تونل به مبلغ 15 میلیون یورو خریداری شده و ایجاد تونل ادامه دارد . میری در پاسخ به سئوالی در باره توقف طرح در سطح 5 درصد گفت : 5 درصد مورد اشاره از نظر طول راه است اما از نظر کار 10 درصد انجام شده . وی افزود 32 کیلومتر اول راه که توسط چینی ها قرار است انجام شود مهمترین بخش جاده است که در صورت تامین اعتبار 2 (دو ) ساله به بهره برداری می رسد.

نصرتی معاون سازمان جنگل ها  مراتع و آبخیز داری (کیهان 16 اسفند):  واگذای زمین های اطراف آزاد راه تهران شمال غیر قانونی است اصل اجرای این طرح مورد موفقت است ، اما خسارت به جنگل را نمی پذیریم مدافعان واگذاری این زمین ها ، به ماده دو آیین نامه اجرایی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای زمین ها در حکومت اسلامی ، مصوب شورای انقلاب سال 59 استناد  کرده اند در حالی که بر اساس همین مصوبه ، زمین های واگذار شده باید به جنگل باز گردند . وی افزود : شورای انقلای واگذاری زمین هایی مانند جنگل و بیشه های طبیعی ، مراتع عمومی از حریم روستا ها ، نهالستان ها ی عمومی ، پارک های جنگلی و جتگل های دست کاشت ، راه های مسیر کوچ ایل نشینان را غیر قانونی می داند به گفته وی بخش گسترده از عرصه های واگذار شده به دلیل موقعیت طبیعی و دارا بودن چوب موجود و پوشش گیاهی و داشتن پروانه چرای دام ، به عنوان مرتع و جنگل کاری سنواتی و شیب زیاد در برخی از مناطق کلاردشت قابل واگذاری نیست . نصرتی توضیح داد : ادعای جنگل جلگه ای بودن این زمین ها درست نیست زیرا به موجب آیین نامه اجرایی ماده 34 اصلاحیه قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل و مراتع ، زمین های جلگه ای به مناطقی گفته می شود که ارتفاع کمتر از 200 متر و شیب کمتر از 10 درصد داشته باشند وی ادامه داد : در حالی که بیشتر زمین های واگذار شده در آزاد راه تهران شمال ارتفاع بالای 200 متر و شیب بیشتر از 10 درصد دارند . معاون سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیز داری خواهان اتخاذ اصولی برای حل این مشکل از سوی دولت شد . وی یاد آور شد : در صورتی که وزیر راه و ترابری ، نماینده رییس جمهور و رییس بنیاد جانبازان و مستضعفان پس از بازدید از منطقه، واگذاری زمین ها تایید کند ماهم قبول می کنیم . در اجرای آزاد راه تهران شمال هزار هکتار از زمین های جنگی برای ساخت آن واگذار شده که 60 درصد این زمین ها سند داشته است .

یوسف حجت- معاون سازمان حفاظ محیط زیست( ایران23 اسفند ) به رغم ممنوعیت ساخت و ساز در اطراف آزاد راه تهران شمال همچنان مجوز ها از سوی بخشداری ها صادر می شود. ... به بیان معاون  نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست این مجوز های غیر قانونی متاسفانه از سوی دو کمیسیون ماده 5 و 13 صادر می شود . دکتر حجت در این خصوص به خبر نگار ما گفت : واقعیت امر این است که کنترل ساخت و ساز ها به افرادی واگذار شده است که خود آنان در صدور مجوز ها ذینفع هستند . وی افزود صدور مجوز برای ساخت و ساز در خارج از شهر به عهده کمسیون ماده 5 و صدور مجوز در داخل شهر به عهده کمیسیون ماده 13 است که متاسفانه ما شاهد این واقعیت تلخ هستیم که بر خلاف منافع و مصالح عموم و جامعه این مجوز ها صادر می شود. وی با تاکید بر اینکه محیط زیست طی این سال ها با جدیت و برای صیانت از محیط زیست با این گونه ساخت و ساز ها برخورد کرده است اظهار داشت: با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست ممنوعیت ساخت و ساز در اطراف آزاد راه تهران شمال در سال های گذشته به تصویب رسید و ممنوعیت آن به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد اما همچنان شاهد صدور این مجوز ها هستیم . با این وجود به تازگی این سازمان پیشنهادی را بر همین مبنا به شورای شهرسازی ارائه کرده است که امیدواریم بزودی بررسی شود.

 

1383

احمد تویسرکانی معاون امور تولید ی و کشاورزی سازمان بازرسی کل کشور- (اعتماد26 خرداد )- تامین هزینه های احداث آزاد راه تهران شمال از محل اراضی ملی، راهکار مناسبی نیست ... وی ضمن ابراز تاسف از تخریب و نابودی عرصه های جنگلی در شهر های نوشهر و تهران اظهار داشت: وزیران راه و ترابری و جهاد سازندگی و رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان به منظور احداث بزرگراه تهران شمال با انعقاد قرار داد تحویل مقدار 5/62 میلیون متر مربع از اراضی ملی به مبلغ 88478685160ریال را به عنوان هزینه بخشی از احداث آزاد راه تعیین می نمایند .  تویسرکانی، واگذاری 36 میلیون و 790هزار و 975 متر مربع از مجموع 62/5 میلیون متر مربع اراضی که عرصه های قابل توجهی از آن با صرف هزینه های سنگین در سنوات اخیر به صورت جنگل های دست کاشت درآمد به عنوان هزینه احداث آزاد راه را مغایر با قانون دانست و افزود مصوب هیات محترم وزیران با لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ، مصوب شورای انقلاب در تعارض بوده و علی رغم اعلام به معاون اول محترم رئیس جمهور ، وزیر جهاد کشاورزی جهت بازنگری در مصوبه مذکور متاسفانه تا کنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

میری (ایران28 خرداد )-...در خواست امسال ما از دولت 60 میلیارد تومان اعتبار بود اما در بودجه تنها 5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتند . وی گفت بنیاد معادل دولت پول وارد طرح می کند بنابراین تا زمانی که دولت 60 میلیارد تومان خود را ندهد بنیاد نیز این اعتبار را  واریز نمی کند. میری افزود : اگر بخواهیم طرح به سرعت به پایان رسد سالانه 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در غیر این صورت نمی توان انتظار معجزه از مجری را داشت ...

میری ( اطلاعات28مهر )... تاکنون بنیاد 60 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است که معادل این رقم را نیز باید دولت پرداخت کند تا پروژه پیشرفت کند . از ابتدای امسال بنیاد 20 میلیارد تومان و دولت نیز دو میلیارد تومان برای این پروژه هزینه کرده اندکه با توجه به اعتبارات تخصیص یافته امسال پروژه آزاد راه تهران شمال از پیشرفت مورد انتظار برخوردار نبود . وی همچنین افزود اعتبار جهت تکمیل آزاد راه 800 میلیارد تومان است . دولت قول داده است که در سال جاری اعتبار این پروژه را از 5 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان افزایش دهد.

رحمتی وزیر راه و ترابری- فرهنگ آشتی13 اسفند - شاید بنیاد به عنوان یکی از مجریان طرح آزاد راه تهران- شمال کنار گذاشته شود . وی گفت از روند اجرای آزاد راه تهران شمال  راضی نیستیم ... باید به صورت کاملاً شفاف دلایل تاخیر مشخص شود.

انوشیروان محسنی بند پی- نماینده چالوس و نوشهر- (ایران19 اسفند )- به دنبال اعتراض مردم برخی از روستا های نوشهر نسبت به واگذاری اراضی به بنیاد مستضعفان درگیری در منطقه رخ داد. وی در گفتگو با روزنامه ایران اضافه کرد : وزیر کشور باید پاسخ دهد که نیروی انتظامی با مجوز چه شخصی و یا ارگانی به سوی مردم بی دفع تیر اندازی کرده است . محسنی با اشاره به مصوبه شورای تامین نوشهر مبنی بر عدم برخورد با مردم گفت : نیروی انتظامی این مصوبه را زیر پا گذاشته و وزیر کشور باید پاسخ دهد . به رغم فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب که مهم ترین وظیفه نیروی انتظامی برخورد مهربانانه  با مردم است متاسفانه با گلوله های ساچمه ای به سوی مردم شلیک شده و اکنون نیز با صدور اطلاعیه ای سعی دارند معترضین را  ارازل و اوباش معرفی کنندکه حقیقت این طور نیست. وی گفت دولت در ازای ساخت آزاد راه تهران شمال از سوی بنیاد بنا بود که 6 هزار هکتار زمین به این نهاد بدهد که 3 هزار هکتار آن در تهران و 3 هزار هکتار در شمال  . وی افزود حدود 70 ( هفتاد ) هکتار از این زمین ها در مجاورت سه روستای " صلاح الدین کلاه" "تاج الدین کلاه "و "پی کلاه " قرار دارد که سند آن نیز در سال 1377 از سوی منابع طبیعی به بنیاد مستضعفان منتقل شده است . اما مردم از همان ابتدا نسبت به این امر اعتراض داشتند چرا که حدود 8 هکتار از این زمین ها در بافت روستایی بوده است . اخیراً به دنبال اقدام عملی بنیاد مستضعفان برای به دست گرفتن زمین ها،  اعتراض مردم  نیز شدت گرفت که شورای تامین شهر خواستار حل و فصل مسأله بدون برخورد با مردم شد . اما متاسفانه این مصوبه رعایت نشد و حادثه تلخ رخ داد . این حادثه منجر به مجروح شدن حدود 25 نفر شد که یکی از آنان نیز نابینا شده است .

 


 
 
نگاهی دیگر بر پروژه آزاد راه تهران-شمال(بخش دوم)
نویسنده : (B.T.S) - ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸٩
 

تخریب  و آلودگی های انجام شده و تهدید ها

رئیس اداره محیط زیست نوشهر و چالوس( مرداد78  ): آلودگی  های ناشی از راهسازی آزاد راه تهران شمال رودخانه چالوس را با مشکلات زیست محیطی مواجه کرده است . تخلیه هزاران تن  زائدات خاک و سنگ به درون رودخانه باعث اختلال در اکوسیستم و عدم کشش برای مهاجرت و باروری لارو ماهیان شده çمدیر اجرایی منطقه یک آزاد راه-    شهریور 1379 :   جابجایی خاک های برداشته شده یکی دیگر از مشکلات است . به علت اینکه جای ریختن آنها را نداریم ، فعلاً وسط جاده انباشته شده است ... اگر خاک ها را در محلی دور تر از آنچه در نظر گرفته اند حمل کنیم هزینه بالا می رود و این مسئله توجیه اقتصادی ندارد . این مشکل خاک برداری در طول مسیر وجود دارد . در طول قطعه یک از 5/2 میلیون متر مکعب خاکی که برداشته می شود فقط 500 هزار متر مکعب باید خاک ریزی شود و مازاد خاک باید در جایی انباشته شود . این مشکل در طول آزاد راه تهران شمال وجود دارد ... البته دره هایی را طراحی کرده اند که با کمک آبخیز داری در آنجا پلات فرمی درست کنند و دره ها را بالا و پایین کنند تا فضای سبز ایجاد شود .çمعاون مالی و اداری و برنامه ریزی فرمانداری کرج (آبان  1379 ): احداث بزرگراه جدید تهران شمال خساراتی به حوزه آبریز سد امیر کبیر کرج وارد کرده است . ریزش سنگلاخ های ناشی از عملیات خاکبرداری این بزرگراه به داخل آبریز های سد کرج را که تأ مین کننده آب شرب شهر تهران و بخشی از شهرستان کرج است کاهش خواهد داد . با توجه به بحران کم آبی در تهران و کرج دست اندر کاران احداث این بزرگراه باید با اتخاذ تدابیری لازم مانع از کاهش آبدهی و تخریب حاشیه این سد شوند . çاحمدخرم وزیر راه و ترابری- (آبان 1380 ): در مورد محیط زیست باید هماهنگی های لازم انجام می شد و بعد طرح شروع می شد ...وزارت راه با تمام وجود در جهت ایجاد و گسترش امکانات زیست محیطی گام بر می دارد اما سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید یک همکاری متقابل داشته باشد تا طرح های مردم راکد نماند.

 

·         از ارتقاء توانایی های فنی داخلی تا واگذاری های خارجی

بنیاد در  آغاز عملیات و تبلیغات بعدی اعلام می کند  طراحی پروژه کلاً به دست مشاورین داخلی و اجرای آن نیز توسط نیروها و پیمانکاران کشور صورت می یابد ، لاجرم این پروژه به ارتقاء تواناییهای فنی و مهندسی ایران اسلامی می انجامد و  به وجود شرکت های خارجی نیازی نبودهç بعد از یک دهه شرکت های خارجی که تاکنون  وارد عمل شده اند :

( شرکت ایتالیایی " اتواستراده " ) اعتبار سرمایه گذاری ایتالیا در ایران مبلغ 120 میلیون دلار برای ورود تجهیزات حفاری ، تهویه و تکنولوژی اجرا - ... شرکت " ستک " فرانسه  در 32 کیلومتر اول که در حال مطالعه هستند . همچنین برای طراحی تونل های بلند از یک شرکت روسی کمک گرفته شده است  . کارشناسان آنها در تونل تالون حضور دارند و تحت نظارت آنها کار ساخت و ساز انجام می شود ( شهریور 1379-مجری طرح میری ) ç و امروز  قرار داد فاینانس 220 میلیون دلاری با  یک  شرکت چینی  ( تنها برای 32 کیلومتر اول  یا فاز اول پروژه )  و   آقای وزیر راه  اعلام می کند که :     هم اکنون توپ  احداث فاز اول آزاد راه تهران - شمال در زمین چینی ها است (  آقای وزیربهتر است بدانند که این توپ بازی خطرناک نه در زمین چینی ها بلکه در زمین خودمان و آنهم در حساس ترین و شکنده ترین بخش البرز مرکزی انجام خواهد شد !! و برای چینی ها این توپ بازی سود آور ! آزمون و خطای خوبی خواهد بود )

و اعلام می شود برای فاز های سه و چهار که مشکل تر نیز خواهد بود قرار شده است بعداٌ وارد مناقصه با کشور های دیگر شوند

***

 

قسمت دوم :    گزیده نقل قول های  مسئولین در نزدیک به یک دهه  به ترتیب تاریخ و با ذکر ماخذ

 

1375

هاشمی رفسنجانی - رئیس جمهور وقت (اطلاعات20 آذر  ) : یکی از ویژگیهای طرح احداث این آزاد راه، این است که هزینه اجرای آن را دولت نمی پردازد. وی گفت احداث شهرک های مسکونی در مسیر آزاد راه تهران شمال پیش بینی شده است و این اقدام به حل مشکل مسکن نیز در تهران و شمال کمک خواهد کرد . ....

ترکان - وزیر راه و ترابری (اطلاعات 20 آذر): با احداث شهرک های مسکونی در مسیر این آزاد راه و دریافت عوارض ، بازگشت سرمایه احداث آن حاصل خواهد شد

طاهر نژاد نماینده چالوس و نوشهر( رسالت14 بهمن): در مسیر آزاد راه تهران شمال 5 شهرک 600 هزار نفری ساخته خواهد شد.

 

1376

سید مصطفی میری مجری طرح  (همشهری17 اردیبهشت): هزینه پروژه بر مبنای سال 75 حدود 150 میلیارد تومان بر آورد شده است و در طول این 7 سال تعدیلی که شامل پروژه های عمرانی کشور می گردد، در مورد این پروژه نیز به اجرا در خواهد آمد.پیش بینی شده است که این پروژه نهایتاً ظرف 7 سال اجرا شود ولی بخشی از آن ( بخش عمده ) ظرف 5 سال آینده ( 1381 ) به بهره برداری می رسد . ما معتقدیم با توجه به توانایی های فعلی کشور احتمالاً کمتر از 7 سال پروژه به اتمام خواهد رسید.

 

میری ( همشهری17 اردیبهشت): چون طراحی پروژه کلاً به دست مشاورین داخلی و اجرای آن نیز توسط نیروها و پیمانکاران کشور صورت می یابد ، لاجرم این پروژه به ارتقاء توانایی های فنی و مهندسی ایران اسلامی می انجامد و به وجود شرکت های خارجی نیازی نبوده ...

میری (مجله گزارش- آبان ماه شماره 81): 32 کیلومتر از این راه از منطقه کن و سولقان می گذرد و بقیه در امتداد جاده چالوس از میان کوه ها و ناهمواری ها عبور می کند که سنگلاخی و فاقد درخت  است و فقط 10 کیلومتر از میان جنگل های شمال عبور می گذرد.

معصومه  ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست (سلام21 بهمن): ...سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت و ساز های اطراف آزاد راه تهران شمال مخالف است و قطعاٌ اجازه نخواهد داد تخریب وسیعی در مناطق حفاظت شده البرز مرکزی تحت عنوان خانه سازی انجام شود ... با توجه به اینکه ارزیابی های انجام شده توسط مجریان طرح دارای نقایصی بوده است آن را برای تکمیل و اصلاح ارجاع کرده ایم.... .

میری ( سلام29 بهمن): در موقع عقد قرار اد با دولت در تاریخ 12/8/75  به ما گفتند : اطراف طرح به شما زمین خواهیم داد . اما پس از انجام مطالعات و بازدید از مسیر طرح مشخص شد که در آنجا اصلاً زمین با توجیه زیست محیطی و صرفه اقتصادی وجود ندارد . در نتیجه دولت تصمیم گرفته است در محدوده شمال تهران ، حد فاصل کرج تا لواسانات ( آبخیز های  بسیار حیاتی آب تهران یعنی حوزه کرج و حوزه لتیان )   و همچنین در شمال کشور که طرح کالبدی منطقه ای استان های گیلان و مازندران در آنها اجرا می شود پنجاه میلیون متر مربع زمین معادل یارانه مورد نظر به ما واگذار کند وپس از بررسی نهایی در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مقدمات واگذاری آنها انجام خواهد شد.

 

1377

حمید کلانتری معاون جهاد سازندگی( اطلاعات24 خرداد): در اجرای طرح آزاد راه تهران شمال عرصه ای به طول 15 کیلومتر و عرض 100 متر ( معادل 150 هکتار از منابع طبیعی تخریب خواهد شد ، اما مجری طرح متعهد است در مکان هایی که سازمان جنگل ها و مراتع تشخیص دهد اقدام به جنگل کاری کند.

ابتکار ( همشهری4 شهریور): ...ایجاد شهرک های مسکونی و تجاری در کنار آزاد راه قابل تأ یید نیست و سازمان محیط زیست از طریق قانون با هرگونه ساخت و ساز شهرک های مسکونی و تجاری در این منطقه مقابله خواهد کرد

1378

روزنامه اطلاعات( فروردین): در جریان سفر اخیر ریاست جمهوری( آقای خاتمی )  به ایتالیا  هیأتی از بنیاد برای جلب مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های ایتالیایی به این کشور عزیمت کرد و با توافق دو کشور مقرر شد از محل اعتبار سرمایه گذاری ایتالیا در ایران مبلغ 120 میلیون دلار برای ورود تجهیزات حفاری ، تهویه و تکنولوژی اجرا در اختیار آزاد راه تهران شمال قرار گیرد ( شرکت ایتالیایی " اتواستراده " )

روشن ضمیر مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران (کیهان18 خرداد) : ... احداث آزاد راه دقیقاً در قلب منطقه حفاظت شده البرز شمالی و البرز جنوبی خواهد بود . مهمترین اثرات تخریب محیط زیست در احداث تونل ها عیان می شود زیرا با حفاری تونل ها حجم عظیمی از مناطق مختلف ، چه مکانی که حفاری می شود و چه منطقه ای که به عنوان دپو استفاده می شود گیاهان کمیاب و جانداران مختلف نابود می کند ...

ابتکار (روزنامه خرداد-20 خرداد) : .. بحث آزاد راه از نظر خبری کهنه و بی ارزش است و از این که مطبوعات علاقه مند به بحث در بارة آن هستند تعجب می کنم ، البته پرداختن به آن به عنوان سمبل زیست محیطی خوب است.

ابتکار ( روزنامه خرداد-14 مرداد) : ... در ابتدا گزارش ارزیابی احداث آزاد راه برای سازمان فرستاده شد که در مرحله اول سازمان آن را نپذیرفت . . گزارش دوم را ما پذیرفتیم که بر اساس آن یک توافق بین پیمانکار ، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه تهیه شد که شاخص ها و ضوابط کار تعریف شده بود . در آن توافق نامه تمام مراحل کار اجرایی مشخص شده بود و هم اکنون یک کمیته نظارتی داریم . بازرسی به صورت دائم و مرتب انجام می شود و مناطق مختلف و آثار عوارض فعالیت های عمرانی مورد ارزیابی قرار گیرد . من این را نه تنها یک عدم موفقیت تلقی نمی کنم بلکه بر عکس فکر می کنم به عنوان اولین پروژه ای که در چارچوب ضوابط زیست محیطی صورت می پذیرد یک تجربه موفق بوده. ما توانستیم پروژه توسعه همراه با محیط زیست را کنار هم بگذاریم . پروژه های دیگر می توانند از این الگو تبعیت کنند . ...

مهرنوش کیاکجوری رئیس اداره محیط زیست نوشهر و چالوس (همشهری10 مرداد): آلودگی  های ناشی از راهسازی آزاد راه تهران شمال رودخانه چالوس را با مشکلات زیست محیطی مواجه کرده است . تخلیه هزاران تن  زائدات خاک و سنگ به درون رودخانه باعث اختلال در اکوسیستم و عدم کشش برای مهاجرت و باروری لارو ماهیان شده.

 

1379

ربیع پور عضو شورای شهر کلاردشت (ایران15 اردیبهشت ): واگذاری بیش از 350 هکتار جنگل های نوشهر چالوس و کلاردشت که درختان صنعتی فراوان دارد برای احداث بزرگراه تهران شمال ظلم بزرگی به نسل آینده است.

میری ( اطلاعات24 مرداد): ...هزینه احداث 32 کیلومتر از راه و در فاز اول 300 میلیارد تومان  می باشد

حجتی وزیر راه (اطلاعات 17 شهریور):  مهمترین علت کندی ساخت آزاد راه تهران شمال عدم تأمین اعتبار لازم از سوی مجری آن یعنی بنیاد مستضعفان و جانبازان است .  این در حالی است که بنیاد باید سالانه 350 تا 400 میلیارد ریال به ساخت آزاد راه اختصاص می داد . در سال گذشته 50 میلیارد ریال و در سال جاری 150 میلیارد  ریال اعتبار برای ایجاد  این بزرگراه تامین کرده است . وی همچنین گفت : بنیاد،  سرمایه گذاری خود را در ساخت آزاد راه تهران شمال را به اختصاص حدود  شش هزار هکتار زمین از سوی دولت به بنیاد مشروط کرده بود که به دستور رئیس جمهوری  و همکاری وزارتخانه های جهاد سازندگی و وزارت مسکن و شهر سازی ، تا کنون بخش عمده ای از تعهد دولت در این زمینه انجام شده است . واگذاری 250 هکتار از زمین های شهرکهای اطراف تهران از جمله پردیس ، هشتگرد و چیتگر از سوی وزارت مسکن و شهرسازی و حدود  (2000 )دو هزار هکتار از سوی جهاد سازندگی عمدتاً از زمین های شمال کشور از جمله زمین های واگذار شده به بنیاد برای ساخت آزاد راه تهران- شمال  بیان کرد.

وهاب جمشیدی مدیر اجرایی منطقه یک آزاد راه   ( مجله صنعت حمل و نقل شهریور ماه شماره   194  ) : ... در جاهای مختلف کشور به ما زمین داده اند تا ساخت و ساز ها را در آنجا صورت گیرد . مثل  نمک آبرود  کلاردشت ، کرج ، فردیس ، قلهک و ..

از تهران تا کیلومتر 21 زمانی که کار را شروع کردیم ممکن بود احداث هر کیلومتر تونل 800 میلیون تومان تمام شود ولی اکنون هر کیلومتر آن 5/1 میلیارد تومان هزینه دارد و احتمالاً تا اتمام کار به 2 میلیارد تومان هم برسد . ... اگر پول باشد کار 5 ( پنج ساله ) تمام می شود به قولی در اینجا هر کارگاه روزانه یک گونی پول نیاز دارد.

میری (    مجله صنعت حمل و نقل شماره شهریورماه 194  ): ...برای کار های مطالعاتی و اجرا تا کنون حدود 20 میلیارد تومان هزینه شده است .... زمین ها تعیین شده از جمله در منطقه شمال، کنار چالوس پیش بینی شده است . در منطقه صلاح الدین کلاه  و در کلاردشت هم پیش بینی شده است .

رشته کوه البرز پیچیدگی های خاص خودش را دارد . از سال 1376 که مسئولیت پروژه به شرکت آزاد راه تهران شمال واگذار شد کار مطالعاتی پروژه و بررسی زمین شناسی و مسیر از جمله نکاتی بود که در طول این مدت مورد توجه قرار گرفت ... در طراحی تونل های بلند کندوان و تالون از مشاورین خارجی استفاه کردیم که ضروری است این مسیر ها از تهویه مکانیکی ، تهویه طولی و عرضی برخوردار باشد . چون این تجربه را در کشور نداشتیم به همین دلیل در بخش مشاوره از تمام تجربیات داخل و خارج استفاده می کنیم ولی از نظر اجرایی توانایی های لازم در کشور وجود ندارد ... در 32 کیلومتر اول از شرکت " ستک " فرانسه " استفاده کردیم که در حال مطالعه هستند ... همچنین برای طراحی تونل های بلند از یک شرکت روسی کمک گرفته می شود. کارشناسان آنها در تونل تالون حضور دارند و تحت نظارت آنها کار ساخت و ساز انجام می شود.

وهاب جمشیدی مدیر اجرایی منطقه یک آزاد راه- (  مجله صنعت حمل و نقل شماره 194-) جابجایی خاک های برداشته شده یکی دیگر از مشکلات است . به علت اینکه جای ریختن آنها را نداریم ، فعلاً وسط جاده انباشته شده است ... اگر خاک ها را در محلی دور تر از آنچه در نظر گرفته اند حمل کنیم هزینه بالا می رود و این مسئله توجیه اقتصادی ندارد . این مشکل خاک برداری در طول مسیر وجود دارد و این امر به این دلیل است که در این آزاد راه چون شیب و فراز متفاوت است مصرف زیادی برای خاکریزی وجود ندارد . در طول قطعه یک از 5/2 میلیون متر مکعب خاکی که برداشته می شود فقط 500 هزار متر مکعب باید خاک ریزی شود و مازاد خاک باید در جایی انباشته شود . این مشکل در طول آزاد راه تهران شمال وجود دارد ... البته دره هایی را طراحی کرده اند که با کمک آبخیز داری در آنجا پلات فرمی درست کنند و دره ها را بالا و پایین کنند تا فضای سبز ایجاد شود .

فقیهی فرماندار چالوس ( روزنامه ایران 20 شهریور ) : در کلاردشت 14 شهرک به طور قاچاق و کاملاً غیر قانونی احداث می شود و سه شهرک فقط مجوز اخلی دارند و مجوز هیچکدام قانونی و معتبر نیست وی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : سازندگان شهرکها قبل از شروع کار در احداث شهرکها و  قبل از تکمیل کار ، لازم است به مراجع ذیصلاح مراجعه کنند و مجوز های قانونی بگیرند.

عطالله ربانی معاون مالی و اداری و برنامه ریزی فرمانداری کرج (همبستگی15 آبان): احداث بزرگراه جدید تهران شمال خساراتی به حوزه آبریز سد امیر کبیر کرج وارد کرده است. ریزش سنگلاخ های ناشی از عملیات خاکبرداری این بزرگراه به داخل آبریز های سد کرج را که تأ مین کننده آب شرب شهر تهران و بخشی از شهرستان کرج است کاهش خواهد داد. با توجه به بحران کم آبی در تهران و کرج دست اندر کاران احداث این بزرگراه باید با اتخاذ تدابیری لازم مانع از کاهش آبدهی و تخریب حاشیه این سد شوند.

 

سیمیاری فرماندار رامسر ( کیهان 26 دی ) :  تاکنون که فاصله زمانی تهران تا شمال شش ساعت بود بسیاری از زمینهای کشاورزی تبدیل به ویلا و  واحدهای مسکونی شده است به طوری که وقتی از هواپیما مشاهده می کنیم فاصله بین نوشهر و رامسر پر از ویلا و واحد های مسکونی است و اراضی کشاوزی به صورت لکه هایی در میان آن دیده می شود . وی اضافه کرد : ظاهراً هدف از  احداث این بزرگراه تجاری است اما با توجه به اینکه ظرفیت بندر نوشهر برای صادرات و واردات گسترده کفایت نداشته و امکان توسعه آن نیز وجود ندارد چه هدف تجاری مد نظر است .

 


 
 
نگاهی دیگر بر پروژه آزاد راه تهران-شمال(بخش اول)
نویسنده : (B.T.S) - ساعت ۳:٥٢ ‎ب.ظ روز جمعه ٩ مهر ۱۳۸٩
 

آزاد راه تهران- شمال

مقدمه

عملیات اجرایی آزاد راه تهران- شمال که از آن تاکنون به عنوان بزرگترین طرح راه سازی ایران نام برده شده ، رسماً در روز 19 آذر ماه 1375 هم زمان در دوقطعه کن و سولقان در تهران و مرزن آباد  آغاز شد . اکنون که نزدیک به یک دهه از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد این طرح با چالش های بسیاری مواجه بوده است که حاصل تضاد دید گاه های اجرایی و عملی مجری و سرمایه گذار طرح با تصمیات دولتی بوده است .  که 5 درصد پیشرفت فیزیکی طرح در این یک دهه   بازتاب همین تضاد ها بوده است .

 به دلیل علایق تحصیلی  و شخصی  به ارزش ها و  ویژگیهای البرز مرکزی از آغاز عملیات اجرایی  همواره در این مورد حساس بوده و مطالعات زیادی در خصوص آن انجام داده ام که مطالعه بیش از 30 گزارش ، کتاب و مقاله  از آن جمله است که در این میان می توان به مطالعه گزارش  کامل طرح آزاد راه تهران شمال ،  گزارش ارزیابی طرح آزاد راه تهران شمال   ، گزارش برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی واجتماعی و فرهنگی استان مازندران  ( سازمان برنامه و بودجه استان مازندران ) طرح منطقه ای گیلان و مازندران ( وزارت مسکن و شهرسازی سال 1368 ) طرح تفصیلی بهره برداری و احیای اراضی ساحلی کرانه های دریای مازندران ( سرجنگلداری کل منطقه ساری آذر 1365 ) مطالعات شناسایی تکمیلی طرح جامع توسعه منابع آب و خاک منطقه ساحلی دریای خزر ( سازمان برنامه و بودجه مشاور پژوهاب -1365 )  - گزارش اقتصادی اجتماعی و فرهنگی استان مازندران ( سازمان برنامه و بودجه 1374 ) پژوهشی پیرامون جغرافیای انسانی شمال ایران ( نوشته دوپلانول ترجمه دکتر سیروس سهامی ) توانهای محیطی ایران ، زمینه های جغرافیایی طرح جامع سرزمین ( دکتر محمد تقی رهنمایی 1370 ) گزارش طرح جامعه جهانگردی در ایران ( سازمان برنامه و بودجه مشاور توریست کنسولت -1352 ) طرح های جامع و تفصیلی برخی شهرهای شمالی کشور ( وزارت مسکن و شهر سازی ) ژئومورفولوژی در برنامه ریزی های محیطی تالیف ج- ام هوک 1372 بررسی جغرافیای طبیعی شمال ایران دکتر سیروس سهامی و غیره اشاره کرد . به علاوه غیر از منابع مطالعاتی اشاره شده ، بازدید های مکرر از منطقه طرح در آبخیز های کن و سولقان ، کرج و چالوس و... داشته ام.

در حال حاضر با فعال شدن مجدد طرح بعد از عقد قرار داد با چینی ها و شروع زمزمه های ناگوار در چاپ اوراق مشارکت .  لازم دانستم که با نگاهی دوباره  به این طرح  هشدار هایی درمورد اثرات مخرب زیست محیطی طرح  در نابودی مهم ترین و ارزشمند ترین بخش البرز مرکزی  بدهم.

لذا این گزار ش را  تحت دو بخش  تنظیم کردم:

    بخش اول مرور ی است بر  تصمیمات و نظرات مسئولین در یک دهه. باشد که بررسی این روند پر از   تناقض  میان حرف ، شعار  تا عمل ، هر دوستدار  محیط زیست و هر ایرانی که  به منابع ملی کشور  می اندیشد  و دغدغه حفظ آن را دارد را قانع کند که وعده های مجریان طرح و حامیان دولتی آنها مبنی بر حفظ ارزش های زیست محیطی  چه در هنگام اجرای طرح و چه بعد از آن  به هیچ وجه قابل اعتماد و عملی نیست !

 بخش دوم این گزارش نیز مرور دیگری است بر  ویژگیهای بستر جغرافیایی طرح و اثرات مخرب آن  از تهران تا شمال که متعاقباً در همین سایت ارائه خواهد شد .  گفتنی است.

این  طرح  تاکنون متاثر از تصمیمات سه رئیس جمهور  و هفت وزیر راه  و ترابری بوده است  ( ترکان ، حجتی ، دادمان ، افشار ،   خرم ، بناب ، رحمتی )  ولی سناریست این  بازی خطرناک با منابع طبیعی بسیار با ارزش و  بیت المال   ( جنگل های باستانی شمال و آبخیز های  حیاتی تهران و..)  در این یک دهه  بنیاد مستضعفان و جانبازان بوده و هست !!

این بخش شامل دو قسمت است . در  قسمت اول تلاش شده که گزیده ای از نظرات و تصمیمات مسئولین اعم از مسئولین طرح و سایر مسئولین کشور در فاصله  نزدیک به یک دهه جمع آوری و بایکدیگر مقایسه شود  .

در قسمت دوم  برای آن دسته از علاقه مندان که مایل به اطلاعات بیشتر درمورد مآخذ  این نظرات و نقل قول ها هستند  به ترتیب تاریخ از آغاز عملیات اجرایی طرح (  آذر ماه 1375)  تا  مقطع فعلی  تنظیم و ارائه شده است.

 

قسمت هایی که در بین نقل قول ها  با این رنگ های لایت شده  نظر نگارنده است

 

قسمت اول : چکیده و مقایسه یک دهه  عملیات اجرایی ، واگذاری اراضی ملی به بنیاد و  تصمیمات مسئولین

 

·         پیش بینی زمان بندی اجرا ی طرح

پیش بینی اتمام پروژه در  آغاز عملیات ( آذر ماه سال )1375 حدود هفت سال( 1383 ) و امروز پیش بینی شده در سال 1390 به اتمام رسد .

( یعنی بیش از دو برابر زمان بر آورد شده اولیه)

·         پیشرفت طرح :

شروع عملیات آذر 1375 پیشرفت تا امروز ( تیرماه 85 )  پنج درصد.

 

·         بر آورد هزینه:

بر آورد هزینه اولیه پروژه در  سال 1375معادل  150 میلیارد تومان

بر آور هزینه در  امروز برای انجام طرح ،  هزار میلیارد تومان

·         نقش دولت در هزینه اجرای طرح

آذر ماه 1375 هاشمی رفسنجانی  رئیس جمهور وقت  : یکی از ویژگیهای طرح احداث این آزاد راه ، این است که هزینه اجرای آن را دولت نمی پردازد.

    9  سال بعد :  " پرداختی دولت تا پایان سال 83 با احتساب نرخ سود در مجموع معادل 843367 میلیون ریال (شامل پرداخت نقدی معادل 254755میلیون ریال به اضافه ارزش زمین‌های واگذاری معادل 588612 میلیون‌ ریال) بوده در صورتی که آورده طرف مشارکت تا پایان سال 82 جمعا معادل 540000 میلیون ریال بوده که از این مبلغ 347000میلیون ریال آن مورد تایید وزارت راه و ترابری قرار گرفته و در مجموع آورده مزبور تا پایان سال 83 معادل 610000 میلیون ریال برآ ورده شده است . به منظور جلوگیری از زیان بیشتر و استیفای حقوق دولت و ملت، قرارداد مشارکت در احداث آزاد راه تهران - شمال بهتر است فسخ گردد و وزارت راه و ترابری نظیر سایر طرح‌های عمرانی در دست اجرا مسوولیت احداث آزاد راه مذکور را خود با انتخاب پیمانکاران داخلی یا خارجی بر عهده گیرد. 

(مرکز پژوهش های مجلس دیماه 1384 )

 

·         پیش بینی هزینه طرح با واگذاری جنگل ها و آبخیز های ملی به بنیاد برای تغییر کاربری و معامله

با احداث شهرک های مسکونی در مسیر این آزاد راه و دریافت عوارض ، بازگشت سرمایه احداث آن حاصل خواهد شد(ترکان - وزیر راه و ترابری آذر 75 ) ç در مسیر آزاد راه تهران شمال 5 شهرک 600 هزار نفری ساخته خواهد شد ( طاهر نژاد نماینده چالوس و نوشهر بهمن75 ):   çیک سال بعد ( بهمن 1376)  میری  مجری طرح:  در موقع عقد قرارد اد با دولت در تاریخ 12/8/75  به ما گفتند : اطراف طرح به شما زمین خواهیم داد . اما پس از انجام مطالعات و بازدید از مسیر طرح مشخص شد که در آنجا اصلاً زمین با توجیه زیست محیطی و صرفه اقتصادی وجود ندارد . ( ظاهراً بنیاد تا آن تاریخ مسیر طرح  را  به درستی ندیده بوده است!! )  در نتیجه دولت تصمیم گرفته است در محدوده شمال تهران ، حد فاصل کرج  تا لواسانات ( آبخیز های  بسیار حیاتی آب تهران یعنی حوزه کرج و حوزه لتیان )   و همچنین در شمال کشور ( جنگل های باستانی و دست کاشت شمال ) پنجاه میلیون متر مربع زمین معادل یارانه مورد نظر به ما واگذار کند  ئه شده است.

 

·         آنچه که از جنگل ها و آبخیز های  حیاتی تهران تاکنون به بنیاد داده شده

مدیر اجرایی منطقه یک آزاد راه (   شهریور1379  ) :  در جاهای مختلف کشور به ما زمین داده اند تا ساخت و ساز ها را در آنجا صورت گیرد . مثل  نمک آبرود  ، کلاردشت ، کرج ، فردیس ، قلهک و ..

ربیع پور عضو شورای شهر کلاردشت  (اردیبهشت  1379 ):   واگذاری بیش از 350 هکتار جنگل های نوشهر چالوس و کلاردشت به بنیاد ظلم بزرگی است  

حجتی وزیر راه ( شهریور    1379 ): ...  بنیاد،  سرمایه گذاری خود را در ساخت آزاد راه تهران شمال را به اختصاص حدود  شش هزار هکتار زمین از سوی دولت به بنیاد مشروط کرده بود که به دستور رئیس جمهوری  و همکاری وزارتخانه های جهاد سازندگی و وزارت مسکن و شهر سازی ، تا کنون بخش عمده ای از تعهد دولت در این زمینه انجام شده است. واگذاری 250 هکتار از زمین های شهرکهای اطراف تهران از جمله پردیس ، هشتگرد و چیتگر از سوی وزارت مسکن و شهرسازی و حدود  (2000 )دو هزار هکتار از سوی جهاد سازندگی عمدتاً از زمین های شمال کشور از جمله زمین های واگذار شده به بنیاد برای ساخت آزاد راه تهران- شمال  بوده است

جلالی- رئیس سازمان جنگلها (اسفند1384 ):  در سال 1375  1100  ( هزار و 100 ) هکتار از اراضی جنگلی شمال  با مصوبه دولت برای تأ مین هزینه های احداث آزاد راه تهران شمال به مجری طرح آزاد راه واگذار شده

میری مجری طرح ( شهریور1379 )  : ...  زمین ها تعیین شده از جمله در منطقه شمال کنار چالوس که در توسعه شهری چالوس پیش بینی شده است . در منطقه صلاح الدین کلاه  و در کلاردشت هم پیش بینی شده است.  

  شمس الله شریعت نژاد- معاون امور جنگل های شمال : برخلاف ادعای شرکت آزاد راه تهران- شمال که اظهار داشته اند اراضی واگذاری ماهیت جنگل ندارد باید عرض کنم متاسفانه بخش هایی از این اراضی اتفاقاً 100 درصد جنگل بکر و ملی بوده که بر خلاف مصوبه هیات دولت واگذار شده که برای نمونه می توان از جنگل های اطراف روستای " مجل " در کلاردشت و یا روبروی پمپ بنزین کلاردشت نام برد.

 

 

·         پیشنهاد جدید بنیاد برای تامین هزینه بعد از یک دهه سوداگری اراضی ملی

برای اجرای طرح آزاد راه تهران - شمال 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می شود. پیشنهاد انتشار این رقم اوراق به وزارت راه و ترابری ارائه شده است .

 

·         بعد از هشت سال  واگذاری جنگل ها ی باستانی و آبخیز های حیاتی  برای تغییر کاربری و سوداگری زمین،  تازه مسئولین به یاد غیر قانونی بودن  واگذاری این زمین ها  به بنیاد   می افتند !!

معاون سازمان حفاظ محیط زیست(اسفند 82) به رغم ممنوعیت ساخت و ساز در اطراف آزاد راه تهران شمال همچنان مجوز ها از سوی بخشداری ها صادر می شود . ... به بیان معاون  نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست این مجوز های غیر قانونی متاسفانه از سوی دو کمیسیون ماده 5 و 13 صادر می شود

 معاون سازمان جنگل ها ( اسفند  1382 ):  واگذای زمین های اطراف آزاد راه تهران شمال غیر قانونی است اصل اجرای این طرح مورد مواقت است ، اما خسارت به جنگل را نمی پذیریم مدافعان واگذاری این زمین ها ، به ماده دو آیین نامه اجرایی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای زمین ها در حکومت اسلامی ، مصوب شورای انقلاب سال 59 استناد  کرده اند در حالی که بر اساس همین مصوبه ، زمین های واگذار شده باید به جنگل باز گردند . وی افزود : شورای انقلای واگذاری زمین هایی مانند جنگل و بیشه های طبیعی ، مراتع عمومی از حریم روستا ها ، نهالستان ها ی عمومی ، پارک های جنگلی و جتگل های دست کاشت ، راه های مسیر کوچ ایل نشینان را غیر قانونی می داند به گفته وی بخش گسترده از عرصه های واگذار شده به دلیل موقعیت طبیعی و دارا بودن چوب موجود و پوشش گیاهی و داشتن پروانه چرای دام ، به عنوان مرتع و جنگل کاری سنواتی و شیب زیاد در برخی از مناطق کلاردشت قابل واگذاری نیست . نصرتی یاد آور شد : در صورتی که وزیر راه و ترابری ، نماینده رییس جمهور و رییس بنیاد جانبازان و مستضعفان پس از بازدی از منطقه ، واگذاری زمین ها تایید کند ماهم قبول می کنیم

امروز ( اردیبهشت 85 ) سازمان بازرسی کل کشور  به مصوبه هیات و زیران که طی آن به پیمانکار مجری طرح " آزاد راه تهران شمال " اجازه داده است حدود 62/5 میلیون متر مربع از اراضی ملی را به عنوان بخشی از بهای این آزاد راه تصرف کند ، اعتراض کرد و اعلام نمود  این مصوبه با قانون مواد 32 و 33 آیین نامه واگذاری اراضی دولت و همچنین با قوانین حفظ و نگهداری اراضی جنگلی و منابع طبیعی مغایرت دارد و ضمن شکایت از مصوبه هیات وزیران ، خواستار ابطال این مصوبه در دیوان عدالت اداری  شده است . گفتنی است این مقدار زمین که نزدیک به 70 درصد کل اراضی مذکور بوده ، واگذار و سند انتقال به نام پیمانکار زده شده و بخش دیگری نیز در حال انتقال است.

خدا کرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها ( خرداد 85)  : با پیگیری های سازمان و به دستور رئیس جمهوری تا کنون 300 هکتار از جنگل هایی که بر اساس ماده 3 واگذار شده بود به طور قطعی بازگردانده شده و 700 هکتار دیگر از اراضی جنگلی برای تعیین تکلیف از سوی هیأت مشترکی در دولت در حال بررسی است.

 

·         دیدگاه مجریان طرح در مورد اثرات  زیست محیطی  و  واکنش  سازمان حفاظت محیط زیست

ابتکار ریئس سازمان حفاظت محیط زیست( مهر  1376 ): ... سازمان به طور قانونی فقط مسئول مناطق چهار گانه تحت حفاظت است و تاکنون واگذاری زمین ها در چنین مناطقی نبوده این سازمان در حال حاضر مسئولیت قانونی برای مقابله با پدیده بورس بازی زمین در کلاردشت را ندارد

ابتکار (بهمن 76): ... با توجه به اینکه ارزیابی های انجام شده توسط مجریان طرح دارای نقایصی بوده است آن را برای تکمیل و اصلاح ارجاع کرده ایمçمیری مجری ( آبان   1376 ) :  32 کیلومتر از این راه از منطقه کن و سولقان می گذرد و بقیه در امتداد جاده چالوس از میان کوه ها و ناهمواریها عبور می کند که سنگلاخی و فاقد درخت است  و فقط 10 کیلومتر از میان جنگل های شمال عبور می گذرد

حمید کلانتری معاون جهاد سازندگی( خرداد 77 ): در اجرای طرح آزاد راه تهران شمال عرصه ای به طول 15 کیلومتر و عرض 100 متر ( معادل 150 هکتار )  از منابع طبیعی تخریب خواهد شد ، اما مجری طرح متعهد است در مکان هایی که سازمان جنگل ها و مراتع تشخیص دهد اقدام به جنگل کاری کند

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران( خرداد78) : ... احداث آزاد راه دقیقاً در قلب منطقه حفاظت شده البرز شمالی و البرز جنوبی خواهد بود . مهمترین اثرات تخریب محیط زیست در احداث تونل ها عیان می شود زیرا با حفاری تونلها حجم عظیمی از مناطق مختلف ، چه مکانی که حفاری می شود و چه منطقه ای که به عنوان دپو استفاده می شود گیاهان کمیاب و جانداران مختلف نابود می کند

ابتکار (خرداد78 ): .. بحث آزاد راه از نظر خبری کهنه و بی ارزش است و از این که مطبوعات علاقه مند به بحث در بارة آن هستند تعجب می کنم ، البته پرداختن به آن به عنوان سمبل زیست محیطی خوب است.

ابتکار (خرداد78 ):   ... گزارش دوم ارزیابی را ما پذیرفتیم و هم اکنون یک کمیته نظارتی داریم . بازرسی به صورت دائم و مرتب انجام می شود و مناطق مختلف و آثار عوارض فعالیت های عمرانی مورد ارزیابی قرار گیرد . من این را نه تنها یک عدم موفقیت تلقی نمی کنم بلکه بر عکس فکر می کنم به عنوان اولین پروژه ای که در چارچوب ضوابط زیست محیطی صورت می پذیرد یک تجربه موفق بوده ما توانستیم پروژه توسعه همراه با محیط زیست را کنار هم بگذاریم . پروژه های دیگر می توانند از این الگو تبعیت کنند.

 

 


 
 
روش های محاسبه درصد پیشرفت فیزیکی پروژه
نویسنده : (B.T.S) - ساعت ۱:٢٠ ‎ب.ظ روز جمعه ٢ مهر ۱۳۸٩
 

برخی از روش های تعیین درصد پیشرفت فیزیکی پروژه بصورت زیر می باشد :

2-1-تعیین ارزش کسب شده :

رو یکرد مدیریت ارزش کسب شده در مدیریت پروژه در دهه شصت در پاسخ به چالش های ذاتی بوجود آمده در قراردادهای هزینه محور که از تکنولوژی های پیچیده استفاده می کردند بوجود آمد . پس از چندین دهه تغییر و تحول این تکنیک هنوز یکی از موثر ترین ابزار برای مدیریت چنین قراردا دهایی می باشد.

مدیریت ارزش کسب شده، ابزاری در اختیار مدیر برنامه ریزی پروژه است تا به مدیریت عملکرد پروژه بپردازد. سیستم حسابداری مقدار هزینه پرداخت شده برای اتمام یک کار را محاسبه می کند . پس از اتمام پرداخت ها می توان آن ها را با پرداخت برنامه ریزی شده برای بررسی جریان نقدینگی مقایسه کرد. ارزش کسب شده روشی را برای تعیین مقدار کار انجام شده در یک زمان مشخص ارائه می دهد . در این مقاله ما از روش ارزش کسب شده استفاده نکرده ایم .

2-2-تعیین وزن فعالیت ها و رسم منحنی پیشرفت اجرایی  :

در منحنی پیشرفت فرضی اجر ایی که به منحنی پیشرفت تجمعی پروژه معروف است، در محور افقی، زمان مطابق نمودار میله ای و در محور قائم، پیشرفت عملیات بر حسب ریال یا درصد درج می گرد د. درذیل منحنی دو ردیف در نظر گرفته می شود، ردیف اول حجم عملیات انجام شده تا پایان هر ماه را نشان می دهد که ح اصل ضرب در صد های مندرج بر روی نمودار در وزن عملیات است و در ردیف دوم،حجم عملیات از ابتدا تا پایان هر ماه نوشته می شود که همان حجم انباشته و تجمعی عملیات فرضی یااجرایی می باشد .

برای تعیین وزن عملیا ت روش های متفاوتی وجود دار د. بطور مثا ل:

الف ) روش زمانی :

وزن هر عملیات با تقسیم مدت زمان انجام آن فعالیت بر جمع مدت زمان تمام فعالیت ها بدست می آید. در نرم افزارهای کنترل پروژه موجود ، اگر وزن عملیات بطور جداگانه تعریف نشود، برنامه بطور خودکار از همین روش استفاده می کن د. اشکال این روش این است که ب رخی فعالیت ها مانند هزینه تلفن دفتر فنی کارگاه، علی رغم داشتن مدت زمان طولانی، در حقیقت از وزن بالایی در انجام کل پروژه برخوردار نیستن د. بنابراین اگر این روش به تنهایی برای تعیطن وزن فعالیت ها به کار رود از دقت بالایی برخوردار نخواهد بو د. فرمو ل ۱:

مدت زمان هر فعالیت =  وزن انجام فعالیت  \زمان تجمعی فعالیت ها

ب) روش ریالی :

وزن هر عملیات با تقسیم هزینه انجام آن فعالیت بر هزینه انجام تمام فعالیت ها بدست می آید. درصورتی که نمودارها بر اساس وزن ریالی تهیه شده باشند، با افزودن منحنی هزینه اجرایی پروژه در پایان هر ماه به آن، در مقام مقایسه سود و زیان پروژه را در هر مقطع زمانی نشان می دهد. بدیهی است درهر زمانی که منحنی هزینه اجرایی پایین تر از منحنی پیشرفت باشد نشان دهنده سود و در صورتی که منحنی بالاتر واقع شود، نماینگر ضرر خواهد بو د. فرمول ۲:

وزن انجام فعالیت = هزینه انجام هر فعالیت\  هزینه انجام تمام فعالیت ها

 

--------------------------------------------------------------------------------------------


انواع روش های برآورد هزینه                   Cost estimating


اولین فرآیند مدیریت هزینه بر طبق استاندارد PMBOK فر آیند بر آورد هزینه یا Cost Estimating  می باشد .(دو فرآیند دیگراین حیطه، بودجه بندی و کنترل هزینه می باشد ) برای برآور هزینه پروژه معمولا 3 روش مورد استفاده قرار میگیرد که کاربرد هرروش به زمان انجام آن و میزان اطلاعات دقیقی که از پروژه در دسترس می باشدبستگی دارد.3 روش مذکوربه قرار زیر می باشند :

1-      بر آورد قیاسی Analogous Estimating

به این روش بر آورد بالا به پایین (Top-Down estimating  ) نیزگفته می شود .این نوع از برآورداز طریق استفاده از هزینه های واقعی سایر پروژه ها ی مشابه انجام می پذیرد . این نوع بر آورد در مراحل اولیه پروژه و در شرایطی که اطلاعات تفصیلی دردسترس نمی باشد کاربرد دارد . برای مثال برای برآورد هزینه ساخت یک پروژه پالایشگاه، نمونه های مشابه قبلی مورد بررسی قرار می گیرد و درتناظر قیمتهای اجرا ضریبی به عنوان تغییر احجام کار ، اثر تورم به علت گذشت زمان و... درنظر گرفته میشود . پایه و اساس این روش بر اساس نظر کارشناسی و قیاسی می باشدو دقت آن بستگی مستقیم به تجربه فرد برآورد کننده و دقت اطلاعات پروژه های قبلی دارد.این روش  تا 25در صد خطای پذیرفتنی دارد. به این نوع از برآورد دربرخی از مناقصات برآورد Type A نیزگفته می شود.

2-      مدلسازی پارامتریک Parametric Modeling

روشی است برای پیش بینی هزینه های پروژه ازطریق پردازش ریاضی مشخه های (پارامترهای ) پروژه. از این روش زمانی استفاده می گردد که احجام کلی کار در دسترس باشد . در این روش برای نمونه برای برای ساخت یک پروژه پالایشگاه قیمت واحد پارامتر های مختلف پروژه مانند نصب لوله ، تسطیح ، حفاری ، بتن ریزی  و ... از پرو ژه های مشابه دیگر محاسبه می گردد ودر احجام برآوردی کلی پروژه که در دسترس می باشد  مانند حجم خاکبرداری ، تناژ لوله گذاری ، حجم بتن ریزی  و...ضرب می گردد و قیمت نهایی پروژه بدست می آید. این روش تا12درصد خطای پذیرفتنی دارد . در برخی از مناقصات نیز به آن برآورد Type B  گفته می شود

3-      بر آورد پایین به بالا Bottom –Up Estimating

این روش که دقیق ترین روش برآورد هزینه می باشد زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که نقشه های تفصیلی در دسترس باشد وبتوان احجام و ضرایب اجرایی کار ها را به دقت و تفصیل ازآنها استخراج کرد و کلیه احجام پروژه را متره کرد. در این روش از طریق بر آورد هزینه فعالیت ها یا بسته های کاری و تلخیص رو به بالای این اطلاعات (Rolling-Up  ) تا سطح کل پروژه هزینه کل پروژه استنتاج می گردد .درصد خطای این روش زیر 1 در صد می باشد. در برخی از مناقصات به این روش برآورد Type C  نیزگفته می شود.

 

انواع قرار دادهای پیمانکاری

 

انتخاب مناسب روش اجرای پروژه، می تواند هزینه های پروژه را بطور متوسط تا 5 درصد کاهش دهد.همچنین انتخاب مناسب روش اجرای پروژه، می تواند زمان اجرای پروژه را تا 30 درصد کاهش دهد.      
 هر پروژه دارای خصوصیات و نیازهای منحصر به فردی است و برای اینکه پروژه موفق باشد، باید در انتخاب روش اجرای آن علاوه بر مسائل فنی، نیازهای کارفرما و پیمانکار نیز در نظر گرفته شود. انواع قرارداد های پیمانکاری بر اساس آنچه که در کشور ما رواج دارد به دسته های زیر تقسیم می گردد:

-1 خود اجرا (امانی)   In – House

-2 متعارف (سه عاملی)   Design – Bid – Build

-3 مدیریت اجرا (چهار عاملی)   Construction Management

-4 طرح و ساخت (دو عاملی)   Design – Build

-5 ساخت، بهره برداری و انتقال   Build, Operate & Transfer

-6 روش طراحی،تدارک، ساخت Engineering,Procuremeut,Construction ( EPC )

1-روش خود اجرا

 


 
 
 



جدول لیگ برتر