شرکت توسعه ((((فعال در زمینه ی ساختمان))))

امور مرتبط با زلزله,مهندسی تخریب,معماری,سازه,مهندسی,ابنیه,ساختمان,مسکونی,اداری,تجاری,ورزشی,صنعتی,مدیریت پیمان,ساخت,کنترل کیفی,جوش,بتن,طراحی,مشاوره,مشارکت,اجرا,پیمانکاری,شهرداری

 
آشنایی با آئین نامه طراحی و دستورالعمل بهسازی
نویسنده : (B.T.S) - ساعت ۱:۳٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٢ آبان ۱۳۸٩
 

مقدماتی از بهسازی لرزه ای

بهترین مرجع برای تشریح اهداف و عملکرد بهسازی لرزه ای «دستورالعمل  بهسازی لرزه ای ساختمانهای موجود» می باشد. در این فصل سعی شده است خلاصه موارد دستورالعمل که به عنوان اطلاعات کلی و آشنایی با بهسازی لرزه ای مورد نیاز هر مهندس عمرانی می باشد منعکس گردد.

 

 

1-1- هدفهای بهسازی

1-1-1- بهسازی مبنا

در بهسازی مبنا انتظار می رود که تحت زلزله « سطح خطر –1 » ایمنی جانی ساکنین تأمین گردد .

1-1-2 – بهسازی مطلوب

در بهسازی مطلوب انتظار می رود که هدف بهسازی مبنا تأمین گشته و علاوه بر آن تحت زلزله       « سطح خطر –2 » ساختمان فرو نریزد .

1-1-3- بهسازی ویژه

در بهسازی ویژه نسبت به بهسازی مطلوب عملکرد بالاتری برای ساختمان مدنظر قرار می گیرد . بدین منظور سطح عملکرد بالاتری برای ساختمان تحت همان سطح خطر زلزله مورد استفاده در بهسازی مطلوب در نظر گرفته شده یا با حفظ سطح عملکرد مشابه با بهسازی مطلوب سطح خطر زلزله بالاتری مد نظر قرار گرفته می شود .

1-1-4 – بهسازی محدود

در بهسازی محدود عملکرد پائین تری از بهسازی مبنا در نظر گرفته می شود ، به گونه ای که حداقل یکی از اهداف زیر بر آورده شود :

1-       تحت زلزله خفیف تر از زلزله « سطح خطر –1 » ، ایمنی جانی ساکنین تأمین گردد .

2-       تحت زلزله خفیف تر از زلزله « سطح خطر –1 » ، ساختمان فرو نریزد یا ایمنی جانی محدود ساکنین تأمین گردد .

1-1-5 ـ بهسازی موضعی

در بهسازی موضعی بخشی از یک طرح بهسازی کلی مطابق بخشهای (2-1-1 ) تا (2-1-4 ) انجام می شود که به دلایلی در شرایط موجود  فقط بخشی از آن اجرا می شود . در این حالت بهسازی باید به گونه ای پیش بینی و اجرا گردد که هدف بهسازی بخشهای دیگر در مراحل بعدی برآورده شود .

بهسازی موضعی باید با توجه به موارد زیر انجام شود :

1-       بهسازی بخشی از ساختمان نباید منجر به پائین آمدن سطح عملکرد کل ساختمان شود .

2-       بهسازی نباید منجر به نامنظم شدن یا افزایش بی نظمی ساختمان شود .

3-       بهسازی نباید منجر به افزایش نیروهای ناشی از زلزله در اعضایی که وضعیت بحرانی تحت زلزله دارند شود .

1-2- سطوح عملکرد ساختمان

سطوح عملکرد ساختمان بر مبنای عملکرد اجزای سازه ای و غیر سازه ای تعریف شده و به اختصار با یک شماره برای عملکرد  اجزای سازه ای و یک حرف برای عملکرد  اجزای غیر سازه ای نشان داده می شود .

1-2-1- سطوح عملکرد اجزای سازه ای

سطوح عملکرد اجزای سازه ای شامل چهار سطح عملکرد اصلی و دو سطح عملکرد میانی است . سطوح عملکرد اصلی عبارتند از :

الف ) سطح عملکرد 1- قابلیت استفاده بی وقفه : این سطح عملکرد ، به سطح عملکردی اطلاق می شود که پیش بینی شود در اثر وقوع زلزله مقاومت و سختی اجزای سازه ای تغییر قابل توجهی پیدا نکند و استفاده بی وقفه از آن ممکن باشد .

ب ) سطح عملکرد 3- ایمنی جانی :  این سطح عملکرد ، به سطح عملکردی اطلاق می شود که پیش بینی شود در اثر وقوع زلزله خرابی در سازه ایجاد شود ، اما میزان خرابیها به اندازه ای نباشد که منجر به خسارت جانی شود .

پ ) سطح عملکرد 5- آستانه فرو ریزش : این سطح عملکرد ، به سطح عملکردی اطلاق می شود که پیش بینی شود در اثر وقوع زلزله خرابی گسترده در سازه ایجاد گردد و اما ساختمان فرو نریزد و تلفات جانی به حداقل برسد .

سطوح عملکرد میانی عبارتند از :

ت ) سطح عملکرد 6- لحاظ نشده  : چنانچه برای اجزای سازه ای سطح عملکرد خاصی انتخاب نشده باشد ، سطح عملکرد اجزای سازه ای لحاظ نشده نامیده می شود .

ث ) سطح عملکرد 2- خرابی محدود  : این سطح عملکرد ، به سطح عملکردی اطلاق می شود که پیش بینی شود در اثر وقوع زلزله خرابی در سازه به میزان محدود ایجاد شود ، به گونه ای که پس از زلزله با انجام مرمت بخشهای آسیب دیده ادامه بهره برداری از ساختمان میسر باشد .

ج ) سطح عملکرد 4- ایمنی جانی محدود  :  این سطح عملکرد ، به سطح  عملکردی  اطلاق  می شود که پیش بینی شود در اثر وقوع زلزله خرابی در سازه ایجاد شود ، اما میزان خرابیها به اندازه ای باشد که خسارت جانی به حداقل برسد .

1-2-2- سطوح عملکرد اجزای غیر سازه ای

سطح عملکرد اجزای غیر سازه ای ساختمان شامل پنج سطح عملکرد به شرح زیر می باشد :

الف ) سطح عملکرد A - خدمت رسانی بی وقفه : به سطح عملکردی اطلاق می شود که پیش بینی شود اجزای غیر سازه ای در اثر زلزله دچار خرابی بسیار جزئی شوند ، به گونه ای که خدمت رسانی ساختمان به طور پیوسته انجام شود .

ب ) سطح عملکرد B - قابلیت استفاده بی وقفه : به سطح عملکردی اطلاق می شود که پیش بینی شود اجزای غیر سازه ای در اثر زلزله دچار خرابی جزئی شوند ، به گونه ای که پس از زلزله راههای دسترسی و فرار مانند درها ، راهروها ، پله ها ، آسانسورها و روشنایی آنها مختل نشده و استفاده بی وقفه میسر باشد .

پ) سطح عملکرد C - ایمنی جانی : به سطح عملکردی اطلاق می شود که پیش بینی شود  خرابی اجزای غیر سازه ای در اثر زلزله خطر جدی برای جان ساکنین به وجود نیاورد .

ت ) سطح عملکردD - ایمنی جانی محدود  : به سطح عملکردی اطلاق می شود که پیش بینی شود خرابی اجزای غیر سازه ای در اثر زلزله به اندازه ای باشد که خسارت جانی حداقل گردد .

ث ) سطح عملکردE  - لحاظ نشده  : چنانچه برای عملکرد اجزای غیر سازه ای سطح عملکرد خاصی اتنخاب نشده باشد   سطح عملکرد اجزای غیر سازه ای لحاظ نشده نامیده می شود .

1-2-3 – سطوح عملکرد کل ساختمان

سطح عملکرد کل ساختمان بر حسب سطح عملکرد اجزای سازه ای و غیر سازه ای آن تعریف       می شود ، سطوح مختلف عملکرد ساختمان که در بهسازی مبنا ، مطلوب و ویژه به کار می روند عبارتند از :

الف ) سطح عملکرد خدمت رسانی بی وقفه (1- A ) : ساختمانی دارای این سطح عملکرد است که اجزای سازه ای آن دارای عملکرد 1 ( قابلیت استفاده بی وقفه ) و اجزای غیر سازه ای آن دارای سطح عملکرد A  ( خدمت رسانی بی وقفه ) باشد .

ب ) سطح عملکرد قابلیت استفاده بی وقفه (1- B)  : ساختمانی دارای این سطح عملکرد است که اجزای سازه ای آن دارای عملکرد 2 ( قابلیت استفاده بی وقفه ) و اجزای غیر سازه ای آن دارای سطح عملکرد B  ( قابلیت استفاده بی وقفه ) باشد .

پ ) سطح عملکرد ایمنی جانی (3-C) : ساختمانی دارای این سطح عملکرد است که اجزای  سازه ای آن دارای عملکرد 3 ( ایمنی جانی ) و اجزای غیر سازه ای آن دارای سطح عملکرد C( ایمنی جانی ) باشند .

ت ) سطح عملکرد آستانه فرو ریزش  (5- E) : ساختمانی دارای این سطح عملکرد است که اجزای سازه ای آن دارای عملکرد 5 ( آستانه فرو ریزش ) باشد . در این حالت محدودیتی برای سطح عملکرد اجزای غیر سازه ای وجود ندارد . ( سطح عملکرد لحاظ نشدهE   )

1-3- تحلیل خطر زلزله و طیف طراحی

بر آورد پارامترهای حرکت قوی زمین برای سطوح خطر مختلف به یکی از دو روش استفاده از طیف طرح استاندارد و طیف طرح ویژه ساختگاه صورت می پذیرد . استفاده از روش اول برای مقاصد بهسازی محدود ، مبنا و مطلوب بلا مانع است . برای بهسازی ویژه استفاده از روش دوم الزامی است .

1-3-1- تعریف سطوح خطر زلزله

برای تعیین طیف طرح شتاب سطوح خطر زلزله بصورت زیر تعریف می شود :

1- سطح خطر –1 : این سطح خطر بر اساس %10 احتمال رویداد در 50 سال که معادل دورة بازگشت 475 سال است ، تعیین می شود . سطح خطر – 1 در استاندارد 2800 ایران « زلزله طرح » (DBE ) نامیده شده است .

2- سطح خطر –2 : این سطح خطر بر اساس %2 احتمال رویداد در 50 سال که معادل دورة بازگشت 2475 سال است ، تعیین می شود . سطح خطر – 2 در استاندارد 2800 ایران در بیشینه زلزله متحمل »(MPE ) نامیده می شود .

3- سطح خطر انتخابی (زلزله به هر احتمال رویداد در 50 سال ) : این سطح خطر برای موارد خاص و بلاملاحظات ویژه ، مناسب می باشد .

1-3-2- طیف طرح استاندارد

طیف طرح استاندارد از حاصلضرب مقادیر طیف ضریب بازتاب ساختمان B) ) و شتاب مبنای طرح    (A) حاصل می شود .

برای بدست آوردن شتاب مبنای طرح (A) می توان از نقشه های معتبر پهنه بندی لرزه ای که در آن میزان بیشینه شتاب زمین برای دوره های بازگشت مختلف ارائه شده است ، استفاده نمود . میزان شتاب مربوط به « سطح خطر –1 » با استفاده از نقشه پهنه بندی شتاب موجود که در آن دوره بازگشت 475 سال (%10 احتمال وقوع در50 سال ) درج شده باشد تعیین می گردد . برای « سطح خطر  ـ2 » در صورت نبود نقشه های پهنه بندی معتبر بایستی با انجام مطالعات لازم و تحلیل خطر ساختگاه میزان شتاب مبنای طرح بر آورد گردد . طیف ضریب بازتاب برای « سطح خطر ـ 1 » مطابق استاندارد 2800 ایران برای میرایی %5 تعیین می شود .

 

 


 
 
نگاهی دیگر بر پروژه آزاد راه تهران-شمال(بخش پایانی)
نویسنده : (B.T.S) - ساعت ٩:٢٦ ‎ق.ظ روز شنبه ۸ آبان ۱۳۸٩
 

1384

خبرگزاری مهر( همشهری24خرداد )- قرار داد فاینانس چینی ها برای احداث آزاد راه تهران شمال  با تضمین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، وزارت اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به امضاء رسید . حجم فاینانس چینی ها  حدود 285 میلیون دلار است که ظرف پنج سرمایه آنها بازگشت دارد .این گزارش حاکیست ، اعتبار مورد نیاز برای احداث کامل آزاد راه تهران شمال حدود هزار میلیارد تومان است که حدود 500 هزار میلیارد آن را دولت تامین می کند و مابقی تأ مین اعتبار به عهده شرکت بنیاد طرف ایرانی این پروژه و چینی ها خواهد بود .

عزت الله یوسفیان مولا- نماینده آمل(شرق26 تیر) : پروژه آزاد راه تهران شمال طرحی غیر اصولی است که ارگان و مجری خاصی برای هماهنگی میان اجزای خود ندارد و نمی تواند در آینده نزدیک به بهره برداری رسد . وی گفت : این آزاد راه با گذر از میان جنگل حریم خود را بر پایه نابودی محیط زیست و از بین بردن بخشی از خطه زیبای شمال کشور بنا نهاده است وی افزود : با مشاهده نقطه اجرایی این پروژه متوجه می شویم که نظرات غیر کارشناسی مجری طرح در منتهی شدن این آزاد راه به شهر های غربی استان یعنی تکابن ، نوشهر و چالوس چه لطمات جبران ناپذیری بر کلیت آن وارد کرده است. ... وی افزود البته این نظرات انتقادی تنها در برگیرنده وضعیت آزاد راه تهران شمال نیست و نمایندگان استان های شمالی کشور به مواردی دیگر مانند ضبط 80 ( هشتاد  ) درصد حریم دریاها توسط مالکین خصوصی شرکت ها ، ارگان ها و عدم اجرایی شدن پروژه هایی که در بودجه سال 84 برای آنها ردیفی تعیین شده نیز اعتراض دارند

دکتر سعیدی- معاون سازمان زمین شناسی(دنیای اقتصاد11 مرداد ) 25 درصد مسیر آزاد راه تهران -شمال به سبب ایمنی پایین تغییر می کند . این تغییرات در بخش های شمالی آزاد راه صورت می گیرد که حد فاصل تونل کندوان و مرزن آباد است . به گفته دکتر سعیدی تغییر در مسیر آزاد راه 121 کیلومتری شمال برای جلوگیری از ریزش سنگ از ارتفاع و نیز لغزش زمین منطقه ایجاد می شود. پیش از این نیز مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران شمال با اشاره به وقوع زمین لرزه خرداد ماه سال گذشته ، از بروز تغییراتی در مسیر این پروژه سخن به میان آورده بود.

میری ( مردم سالاری4مرداد) پیشنهاد انتشار 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین اعتبار آزاد راه به وزارت راه ارائه کرده ایم.

ظرف 15 تا 20 روز آینده فاینانس 220 میلیون دلاری چینی ها برای احداث منطقه اول آزاد راه تهران شمال گشایش اعتبار می شود و این منطقه پس از سه سال به بهره برداری می رسد .مناقصه  منطقه دوم تا پایان امسال و منطقه سوم ابتدای سال آینده برگزار می شود . ساخت این دو فاز  نیاز به 500 میلیون دلار فاینانس دارد که رقم دقیق آن پس از مناقصه اعلام می شود .  ... منطقه چهارم( مرزن آباد چالوس ) نیز 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد . وی گفت  60 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل منطقه چهارم مورد نیاز است. وی همچنین گفت. در سه سال آینده برای بهره برداری کامل از پروژه باید 360 میلیارد تومان از بنیاد و دولت تامین شود که سهم هر کدام 180 میلیارد تومان است اما هر یک از اینها باید برای سال آینده 120 میلیارد تومان سرمایه گذاری کنند . امسال 7 میلیارد تومان برای آزاد سازی مسیر اعتبار در نظر گرفته ایم .

میری  ( کیهان 4 مرداد   84 )  برای اجرای طرح آزاد راه تهران - شمال 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می شود.مهندس میری مجری طرح مزبور در این باره گفت: پیشنهاد انتشار این رقم اوراق به وزارت راه و ترابری ارائه شده است.میری افزود: «در سه سال آینده برای بهره برداری کامل از پروژه باید 360 میلیارد تومان از طریق بنیاد و دولت تأمین شود که سهم هر کدام 180 میلیارد تومان است. اما هر یک از اینها برای سال آینده باید 120 میلیارد تومان سرمایه گذاری کنند.»وی با اشاره به سرمایه گذاری 20 میلیارد تومانی دولت از زمان اجرای طرح تاکنون تصریح کرد: تاکنون 80 میلیارد تومان، به انضمام سرمایه گذاری بنیاد، در پروژه آزاد راه تهران- شمال سرمایه گذاری شده است.

صادق افشار- معاون وزیر راه و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا های حمل و نقل کشور (گفتگو با مهر- ابرار اقتصادی20 مهر ): شرکت چینی طرف قرار داد فاینانس 220 میلیون دلاری طرح احداث آزاد راه ( فاز اول ) هنوز به طور رسمی کار خود را آغاز نکرده است و تنها هم اکنون نسبت به تجهیز کار گاه  ها اقدام کرده است. وی گشایش اعتبار طرح ها را پروسه ای زمان بر عنوان کرد و گفت : زمان اتمام احداث این طرح بستگی به قرار داد و نحوه اختصاص اعتبار دارد .

شمس الله شریعت نژاد- معاون امور جنگل های شمال سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیز داری کشور(همشهری23 آذر) ...  واگذاری غیر قانونی 1100 هکتار از جنگل های بکر اطراف آزاد راه تهران شمال توسط بنیاد مستضعفان. شریعت نژاد با اعلام این مطلب گفنت : طبق مصوبه هیأت دولت در مهر ماه 1375 قرار شد 6300 هکتار از اراضی غیر جنگل اطراف آزاد راه که معارض  نداشته باشد و در محدوده منطقه حفاظت شده البرز مرکزی نیر نباشد بابت تأ مین بخشی از هزینه احداث آزاد راه به بنیاد واگذار شود که تاکنون حدود 50 درصد  این اراضی واگذار  شده است . وی افزود متاسفانه علی رغم مصوبه دولت ، جنگل های ملی هم واگذار شد که تخلف محض محسوب  می شود و با گزارشی که ریاست جدید سازمان  جنگل ها ، مراتع به رئیس جمهوری ارائه دادند ایشان با بررسی موضوع دستور باز پس گیری جنگل های ملی شده از سوی بنیاد مستضعفان را صادر کردند... پیش از این نیز خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگها مراتع و آبخیز داری اعلام کرده بود طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور بخش هایی از این جنگلها در کلاردشت توسط بنیاد به اشخاص ثالث واگذار شده که متاسفانه تغییر کاربری هم داده شده و با انجام ساخت و ساز در آنها خسارت های زیادی به جنگل وارد شده است . دکتر شریعت نژاد در ادامه به همشهری گفت که : احساس ما این است که در گذشته اراده ای برای بازگرداندن اراضی وجود نداشته ما اکنون مسئولان جدید سازمان جنگلها به طور جدی پیگیر موضوع هستند . وی همچنین گفت تغییر مسیری برای آزاد راه صورت نگرفته وی همچنین در مورد سطح جنگل های کل کشور گفت : آخرین مطالعات صورت گرفته با تصاویر ماهواره ای مساحت کل جنگل های ایران بر آورد شده که بر این اساس ، طبق تعریف فائو از جنگل های با  تاج پوشش 10 درصد ، یازده میلیون هکتار جنگل داریم

شمس الله شریعت نژاد- معاون امور جنگل های شمال سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیز داری- (همشهری26 آذر)... برخلاف ادعای شرکت آزاد راه تهران- شمال که اظهار داشته اند اراضی واگذاری ماهیت جنگل ندارد باید عرض کنم متاسفانه بخش هایی از این اراضی اتفاقاً 100 درصد جنگل بکر و ملی بوده که بر خلاف مصوبه هیات دولت واگذار شده که برای نمونه ، می توان از جنگل های اطراف روستای " مجل " در کلاردشت و یا روبروی پمپ بنزین کلاردشت نام برد . .. وی گفت در همین رابطه سازمان بازرسی کل کشور هم گزارشی تهیه کرده که هنوز رسماً منتشر نکرده است ... وی گفت علی رغم اینکه در مسیر احداث آزاد راه به ناچار جنگل تخریب می شود باز هم سازمان جنگل ها مخالف ایجاد آزاد راه تهران شمال نبوده و نیست اما با واگذاری جنگل و فروش آن برای تأ مین هزینه احداث آزاد راه مخالف هستیم که از ابتدا هم قرار نبود جگل برای این منظور واگذار شود .

مرکز پژوهش های مجلس  (دنیای اقتصاد 24 دی 1384) :  بر اساس اعلام واحد اطلاع‌رسانی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز طی گزارشی که بنا به درخواست رییس کمیسیون عمران مجلس تهیه کرده است، ضمن بررسی وضعیت قرارداد و مشارکت، طول مسیر و مشخصات آزاد راه، نحوه تقسیم عملیات اجرایی، موانع کار، متمم قرارداد و میزان پیشرفت‌های مالی و فیزیکی کار، تصریح کرد که به منظور جلوگیری از زیان بیشتر و استیفای حقوق دولت (و ملت)، قرارداد مشارکت در احداث آزاد راه تهران - شمال (بهتر است) فسخ گردد و وزارت راه و ترابری نظیر سایر طرح‌های عمرانی در دست اجرا مسوولیت احداث آزاد راه مذکور را خود با انتخاب پیمانکاران داخلی یا خارجی بر عهده گیرد.

این گزارش با اشاره به این که درآمد حاصل از فروش زمین‌هایی که اسناد آنها نیز آماده واگذاری است، هزینه احداث این آزاد راه را تامین خواهد کرد، افزود: چنانچه به هر دلیلی منع قرارداد مشارکت در دستور کار قرار نگیرد، ادامه اجرای طرح احداث آزاد راه مذکور از طریق حساب مشترک وزارت راه و ترابری و شرکت احداث آزاد راه تهران - شمال انجام شود تا اولاً، وزارت راه و ترابری از روند و جریان اجرایی احداث آزاد راه مذکور مطلع گردد و ثانیا، روند هزینه‌های صرف شده را زیر نظر داشته باشد.

مرکز پژوهش‌ها در ادامه گزارش خود افزود: چنانچه به هر دلیلی هیچ یک از دو پیشنهاد فوق در دستور کار قرار نگیرد، بندهای 5 و 9 متمم قرارداد مشارکت حذف و بندهای 16، 38 و 39 آیین‌نامه اجرایی قانون‌مشارکت احداث آزادراه‌ها که انجام مطالعات تفصیلی و نظارت را بر عهده وزارت راه و ترابری گذاشته است در احداث آزاد راه مذکور، مبنای عمل قرار گیرد با این توضیح که در متمم قرارداد مشارکت انتخاب دستگاه ناظر و نیز آزمایشگاه و تایید  صورت وضعیت انجام کار پیش از این بر عهده مهندس مشاور بنیاد قرار داده شده است.این گزارش تاکید کرده است که بنیاد در رابطه با تهیه تضمین و تامین وثیقه استفاده از فاینانس برای احداث این آزاد راه نیز تاکنون کوتاهی کرده است.

مطالعات مربوط به طرح احداث آزاد راه تهران - شمال اولین بار در سال 1356 به تصویب رسید. در آن هنگام یک شرکت فرانسوی داوطلب احداث آن با سرمایه خود در طی 5 سال بود و تنها شرطش وصول عوارض از وسایل نقلیه عبوری در مدت 10 سال پس از بهره‌برداری از آزاد راه مذکور بود. با احتساب بهره و سود سرمایه هزینه احداث آزاد راه در آن هنگام به 750 میلیارد ریال می‌رسید.

در آن هنگام یک سرمایه‌گذار ایرانی به نام "آقای گلزار" یشنهاد کرده بود که در ازای دریافت 100میلیون متر مربع از اراضی منطقه، آزاد راه مذکور را در طول پنج سال احداث و تحویل نماید که این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفت و طرح احداث آزاد راه تهران - شمال سرانجام بدون انجام مناقصه و با ترک تشریفات مناقصه برای اجرا به بنیاد مستضعفان واگذار شد.

با انعقاد قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان و ایجاد شرکت احداث آزاد راه تهران - شمال، کل هزینه احداث این آزاد راه معادل 1540میلیارد ریال و طول مدت اجرا نیز 7 سال برآورد گردید و مقرر شد که کل هزینه اجرای طرح توسط طرف مشارکت (شرکت احداث کننده وابسته به بنیاد) تامین شود و در مقابل معادل 30درصد هزینه احداث‌ آزاد راه مذکور از طریق عوارض از وسایل نقلیه عبوری و 70درصد بقیه هزینه از محل واگذاری 5/62میلیون متر مربع اراضی ملی تامین گردد و وزارت راه و ترابری نیز بابت خرید و آزادسازی مسیر و دیگر اقدامات جانبی در طول زمان اجرای طرح 150میلیارد ریال پرداخت کند.

متعاقبا ساختار مالی و سهم‌الشرکه به نسبت 50 - 50 بین دولت و طرف مشارکت (بنیاد) و با عطف‌ به ‌ماسبق‌کردن آن از ابتدای اجرای طرح تغییر کرد. بر اساس برآورد بعدی هزینه احداث آزاد راه تهران - شمال به قیمت ابتدای سال 1382 معادل 4620 میلیارد ریال و دوران مشارکت کلا 15سال مشتمل بر 5 سال دوران ساخت و 10 سال دوران بهره‌برداری تعیین و قرار شد دولت جهت استهلاک اصل و سود سرمایه‌گذاری طرف مشارکت (50درصد) معادل 2/35میلیون متر مربع زمین به طرف مشارکت واگذار کند

بر این اساس پرداختی دولت تا پایان سال 83 با احتساب نرخ سود در مجموع معادل 843367 میلیون ریال (شامل پرداخت نقدی معادل 254755میلیون ریال به اضافه ارزش  زمین های واگذاری معادل 588612 میلیون ریال بوده  در صورتی که آورده طرف مشارکت تا پایان سال 82 جمعا معادل 540000 میلیون ریال بوده که از این مبلغ 347000میلیون ریال آن مورد تایید وزارت راه و ترابری قرار گرفته و در مجموع آورده مزبور تا پایان سال 83 معادل 610000 میلیون ریال برآورده شده است.

خداکرم جلالی- معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها و، مراتع و آبخیز داری( اعتماد ملی14 اسفند )1100 هکتار از اراضی جنگلی شمال که در سال 1375 ، با مصوبه دولت برای تأ مین هزینه های احداث آزاد راه تهران شمال به مجری طرح آزاد راه واگذار شده بود با مصوبه جدید دولت باز پس گیری می شود .  خداکرم جلالی با اعلام این مطلب افزود :  در هیچ کجای دنیا دولت جنگل را نمی فروشد تا خرج طرح های عمرانی خود کند و این اصلاً زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و امیدواریم که دولت در هفته منابع طبیعی مصوبه باز پس گیری این اراضی ملی را به تصویب برساند . وی افزود ... این اراضی جنگل های طبیعی و بعضاً دست کاشت هستند و قسمت هایی از آن مناطق مستعد جنگل شدن است . لذا از طریق وزیر جهاد کشاورزی به رئیس جمهور پیشنهاد داده ایم تا جنگل های واگذار شده باز پس گیری شود و رئیس جمهور نیز موافقت کردند . وی گفت اما چون در گذشته واگذاری جنگل ها به مصوبه هیات دولت صورت گرفته بود لذا نیاز مجدد به مصوبه دولت داریم و احتمال دارد به مناسبت هفته منابع طبیعی این مهم در دستور کار قرار گیرد و در نتیجه صد ها هکتار اراضی ملی و جنگلی شمال کشور به منابع طبیعی باز گردد.

1385

سا زمان بازرسی کل کشور (همشهری18اردیبهشت) سازمان بازرسی کل کشور ، به مصوبه هیات ویزران که طی آن به پیمانکار مجری طرح " آزاد راه تهران شمال " اجازه داده است حدود 62/5 میلیون متر مربع از اراضی ملی را به عنوان بخشی از بهای این آزاد راه تصرف کند ، اعتراض کرد.. این مصوبه با قانون مواد 32 و 33 آیین نامه واگذاری اراضی دولت و همچنین با قوانین حفظ و نگهداری اراضی جنگلی و منابع طبیعی مغایرت دارد و ضمن شکایت از مصوبه هیات وزیران ، خواستار ابطال این مصوبه در دیوان عدالت اداری  شده است . با توجه به این که اصل برحفظ جنگل و منابع طبیعی است و طبق این مصوبه 62/5 میلیون متر مربع از اراضی جنگلی به پیمانکار برای احداث آزاد راه تهران شمال واگذار می شود ، به طور مسلم پیمانکار اقدام به فروش این اراضی خواهد کرد و این اراضی به واحد های مسکونی تبدیل خواهند شد . گفتنی است این مقدار زمین که نزدیک به 70 درصد کل اراضی مذکور بوده ، واگذار و سند انتقال به نام پیمانکار زده شده و بخش دیگری نیز در حال انتقال است.

محمد رحمتی- وزیر راه و ترابری( ایران2خرداد) - قسمت پرتردد این مسیر یعنی تهران کن به  ( گچسر )  به طول 32 کیلومتر تا آخر سال 1387 و قسمت آخر آن یعنی مرزن آباد به چالوس  ظرف دو سال به پایان می رسد . در حال حاضر در مسیر تهران گچسر شرکت های چینی پس از دریافت پول کار خود را آغاز کرده اند .... بجز این دو قسمت، در 2 قسمت دیگر هنوز کار های مناقصه انجام نشده است. به محض آغاز کار 4 ساله به پایان می رسد ...وی در پاسخ به این سئوال که آیا املاک معارض ( متعلق به مردم منطقه کن و سولقان ) مانع اجرای پروژه نخواهد شد : گفت در این زمینه اگر به توافق نرسیم دولت می تواند زمین از آنها گرفته و در جای دیگری زیان آنها را جبران کند.

خدا کرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیز داری( همشهری 25 خرداد ) : بر اساس مصوبات دولت قبلی زمین های خارج از بزرگراه در اختیار شرکت سازنده قرار گرفته بود تا از طریق این شرکت قسمتی از هزینه های حداث بزرگراه تامین کند . بخشی از این اراضی ، جنگل های طبیعی و دست کاشت بود که با پیگیری های سازمان و به دستور رئیس جمهوری از واگذاری جدا شد و تا کنون 300 هکتار از جنگل هایی که بر اساس ماده 3 واگذار شده بود به طور قطعی بازگردانده شده و 700 هکتار دیگر از اراضی جنگلی برای تعیین تکلیف از سوی هیأت مشترکی در دولت در حال بررسی است .

محمد رحمتی - وزیر راه و ترابری ( ایسنا 23 تیر ) : وی در گفت و گو با ایسنا در مورد فروش اراضی اطراف آزاد راه تهران - شمال گفت : وزارت راه این اراضی را در چارچوب قرار داد در اختیار بنیاد مستضعفان و طرف مشارکت ساخت قرار داده است . بر اساس این قرار داد مجری طرح آزاد راه تهران - شمال باید برای فروش این زمین ها ، مجوز های لازم را از وزارت راه و ترابری اخذ کند که تاکنون نیز وزارت راه نیز مجوز چنین کاری را نداده است . لذا  تا کنون حتی یک متر از این جنگل ها فروخته نشده است و خلاف قانونی در این زمینه صورت نگرفته است و اگر کسی مستنداتی خلاف این امر را دارد ، مدارک خود را ارائه دهد .

محمد رحمتی - وزیر راه و ترابری ( جهان اقتصاد   23 تیر- گفتگو با مهر  ) : مجوز 140  مهندس چینی برای آغاز فعالیت احداث آزاد راه تهران - شمال صادر شد . وی با بیان اینکه هم اکنون توپ  احداث فاز اول آزاد راه تهران - شمال در زمین چینی ها است اظهار داشت : احتمالاً 15 درصد پیش پرداخت فاینانس 220 میلیون دلاری مربوط به این طرح به چینی ها طی روز های آینده پرداخت می شود . رحتمی تاکید کرد : تمام تلاش ما این است تا قبل از پایان کار دولت نهم که سال 1388  است ، کار احداث آزاد راه تهران - شمال تمام شده باشد . وی گفت : بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پنجاه درصد تسهیلات خارجی ( سهم الشرکه  بنیاد مستضعفان ) مورد نیاز برای اجرای پروژه آزاد راه تهران - چالوس  را تضمین و به بانک تجارت اعلام کند تا چنانچه طرف مشارکت از پرداخت سهم خود در اقساط قرار داد ناتوان بود ، این سازمان اعتبار لازم را تأمین و وزارت راه و ترابری نسبت به پرداخت اقساط لاوصول و یا معوق اعلامی بانک عامل ( بانک تجارت ) اقدام و در حساب های فی ما بین با بنیاد یاد شده منظور کند .

 


 
 
 



جدول لیگ برتر