شرکت توسعه ((((فعال در زمینه ی ساختمان))))

امور مرتبط با زلزله,مهندسی تخریب,معماری,سازه,مهندسی,ابنیه,ساختمان,مسکونی,اداری,تجاری,ورزشی,صنعتی,مدیریت پیمان,ساخت,کنترل کیفی,جوش,بتن,طراحی,مشاوره,مشارکت,اجرا,پیمانکاری,شهرداری

 
کارلیفت ( آسانسور خودرو بر )
نویسنده : (B.T.S) - ساعت ٢:۱٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱ تیر ۱۳٩۱
 

آسانسور خودروبر

 

امروزه به دنبال رشد جمعیت شهرنشین، افزایش تعداد و تراکم ساختمان‌ها و همچنین افزایش نسبی شهروندان دارای خودرو، مسئله تامین پارکینگ برای خوروها روز به روز جدی تر می‌شود. در این رابطه تاکنون اقداماتی نظیر احداث پارکینگ‌های طبقاتی سنتی و مکانیزه توسط شهرداری‌ها و یا توسط بخش خصوصی و اختصاص هرچه بیشتر حاشیه خیابان‌ها به محل‌های مجاز برای پارک موقت خودروها با کنترل پارکومتر و ... صورت پذیرفته است. همچنین الزامات تامین پارکینگ توسط شهرداری‌ها هر روز سخت‌گیرانه‌تر می‌شود. با این که اطلاع دقیقی از الزامات تامین پارکینگ در نقاط مختلف شهر تهران در دست نیست، ولی به طور مثال در منطقه سه شهرداری تهران برای احداث هر واحد یا هر یکصد متر مربع از بنا با کاربری مسکونی، اداری و تجاری به ترتیب حداقل یک، دو و سه واحد پارکینگ باید احداث گردد. از طرف دیگر طی دهه گذشته متوسط قیمت یک واحد پارکینگ در برخی مناطق تهران بین پانزده تا بیست برابر افزایش یافته که این به مراتب بالاتر از متوسط نرخ رشد قیمت ساختمان است.

 

 

سازندگان آپارتمان‌ها نیز به منظور تامین هر چه بیشتر فضای پارکینگ، تمایل به افزایش تعداد طبقات در فضای زیرین ساختمان‌ها دارند که این امر، معمولاً با موافقت و حتی استقبال شهرداری‌ها مواجه می‌شود. اما با توجه به این که اکثر آپارتمان‌‌های متداول در زمین‌هایی با متراژ بین 300 تا 500 متر بنا می‌شوند و اختصاص اجباری قسمت عمده‌ای از سطح هر طبقه پارکینگ به سطح شیبدار (رمپ) برای دسترسی و گردش خودروها به طبقات زیرین، راندمان بهره‌برداری طبقات پارکینگ به شدت کاهش یافته و احداث طبقات اضافی پارکینگ را توجیه‌ناپذیر می‌سازد. از طرف دیگر شهرداری تهران مطابق ضوابط سال‌های اخیر، استفاده از آسانسورهای خودروبر به جای رمپ را مجاز ندانسته و اجرای رمپ را الزامی می‌داند. ممنوعیت به کارگیری آسانسور خودروبر به جای رمپ در تهران در شرایطی اعمال می‌شود که این کار در برخی دیگر از شهرها نظیر اصفهان بدون مانع انجام می‌شود.

 

 

برای ریشه‌یابی این مسئله لازم است نگاهی به گذشته داشته و ببینیم که چه مسایلی باعث این ممنوعیت شده‌اند. طی سال‌های گذشته فقدان دانش فنی طراحی و نصب آین آسانسورها به همراه فقدان استاندارد ملی و دستورالعمل‌های بازرسی منجر به نصب و راه اندازی تعداد زیادی از آسانسورهای خودروبر بی کیفیت شده‌اند که نارضایتی گسترده کاربران آنها را بدنبال داشته است. علاوه بر نبود الزامات استاندارد و بازرسی برای آسانسورهای خودروبر، پایین‌‌تر بودن ارزش پارکینگ در آن زمان و عوامل اقتصادی را می‌توان اصلی‌ترین دلیل بی توجهی به کیفیت آنها دانست. این آسانسورها فوق‌العاده غیر اصولی و ابتدایی طراحی و اجرا شده به طوری که هم اکنون مکرراً دچار خرابی و نارسایی شده و شرکت‌های آسانسوری با بی‌میلی شدید و دریافت هزینه‌های بالا، نگهداری و تعمیرات آنها را به عهده می‌گیرند. برخی از نارسایی‌های این آسانسورها عبارتند از:

 

· عدم تعبیه ژنراتور برق اضطراری برای موارد قطع برق

· استفاده از سیستم‌های کششی به جای هیدرولیک (هرچند در صورت طراحی درست، می‌توان از سیستم‌های محرکه کششی نیز برای خودروبرها استفاده کرد، اما اصولاً سیستم‌های هیدرولیک برای آنها مناسب‌تر، مطمئن‌تر و ارزان‌تر هستند.)

· در بسیاری موارد، ابعاد کوچک کابین، همه انواع خودرو با سایزهای مختلف را پوشش نمی‌دهد.

· فقدان درهای اتوماتیک برای طبقات و کابین و همچنین نبود سیستم‌های ایمنی الکترونیکی نظیر سنسور وزن، چشم الکترونیکی و پرده نوری برای اطمینان از بارگیری اتومبیل با وزن مجاز و در محدوده مجاز داخل کابین

· لزوم هدایت آسانسور و باز کردن درهای لولایی توسط شخص ثالث در اکثر آنها

· عدم تعبیه سیستم‌های تهویه مناسب برای خارج کردن دود و گازهای مزاحم از کابین و طبقات

· استفاده از سیستم‌های کنترل و سیگنالینگ متداول برای آسانسورهای مسافربر بجای کنترلرها و سیستم‌های سیگنالینگ مخصوص خودروبرها.

محاسبه بار ترافیکی و پیش بینی ابعاد و سرعت سرویس دهی آسانسور در ساعات مختلف و بسته به نوع کاربری آسانسور نقش بسزایی در افزایش بهره وری و کارایی آسانسورها در ساختمان های مسکونی ، اداری ، تجاری هتل ها و بیمارستان ها موجب می شود.

 

جدول استاندارد ابعاد - چاه - چاهک - موتورخانه - کابین آسانسورهای خودروبر
ابعاد مفید آسانسورهای خودرو بر

ظرفیت به کیلوگرم

2000

2500

 

 

 

کابین

عرض b1 (میلیمتر)

2400

250

عمق d1 (میلیمتر)

5000

5700

ارتفاع ( میلیمتر)

2200

ابعاد و نوع درب طبقات و کابین

عرض b2 (میلیمتر)

2400

2500

ارتفاع h3 (میلیمتر)

2200

نوع بازشو

لولایی- کشویی

(ابعاد چاه (میلیمتر

عرض b3 (میلیمتر)

3200

3300

عمق  d2 (میلیمتر)

5300

6000

(میلیمتر) d3 عمق چاله پایین آسانسور

تا سرعت 63/0 متر بر ثانیه

1300

بلندی کف آخرین طبقه تا سقف چاه h1 (میلیمتر)

تا سرعت 63/0 متر بر ثانیه (الکتریکی)

4200

تا سرعت 63/0 متر بر ثانیه (هیدرولیکی)

3300

ابعاد اطاق موتورخانه آسانسورهای هیدرولیک

عرض b4 (میلیمتر)

2000

عمق d4 (میلیمتر)

2000

ارتفاع h2‌ (میلیمتر)

2000

ابعاد اطاق موتورخانه آسانسورهای الکتریکی تا سرعت 63/0 متر بر ثانیه

عرض b4 (میلیمتر)

3200

عمق d4 (میلیمتر)

5300

6000

ارتفاع h2‌ (میلیمتر)

2000

           


1- درصورتیکه در ساختمان تنها یک دستگاه آسانسور خودرو بر در نظر گرفته شود می بایست از جدول ابعاد آسانسور ظرفیت 2500 کیلوگرم استفاده گردد.
2- در صورتیکه در ساختمان بیش از یک دستگاه آسانسور خودرو بر پیش بینی شده باشد ، حداقل یکی از آنها از جدول ابعاد آسانسورظرفیت 2500 کیلو گرم و برای دیگری می تواند از جدول آسانسور ظرفیت 2000 کیلوگرم استفاده نمود و روی ورودی آسانسور ظرفیت 2000 کیلوگرم ، علایم هشدار دهنده ابعاد و نوع ماشین قابل استفاده نصب گردد.


 
 
انواع آسانسور
نویسنده : (B.T.S) - ساعت ٢:٠٧ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱ تیر ۱۳٩۱
 

انواع آسانسور

آسانسور

دستگاهی‌ است‌ دائمی‌ که‌ برای‌ جابجایی‌ اشخاص‌ یا کالا، بین‌ طبقات‌ ساختمان‌ بوده‌ و در طبقات‌ مشخصی‌ عمل‌ می‌نماید. دارای‌ کابینی‌ است‌ که‌ ساختار، ابعاد و تجهیزات‌ آن‌ به‌ اشخاص‌ بسهولت‌ اجازة‌ استفاده‌ می‌دهد ومیان‌ ریلهای‌ منصوبة‌ عمودی‌ با حداکثر انحراف‌ ۱۵ درجه‌ حرکت‌ می‌کند .

 

آسانسورها در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

الف- آسانسورهایی که اشخاص مجاز به سوارشدن در آن هستند. (مسافربر، مسافربر- باربر، تخت‌بر) ساختار و ابعاد اتاقک این آسانسورها طوری است که به آسانی برای مسافران و بارهای مورد نظر قابل دسترسی و استفاده است.

ب– آسانسورهایی که اشخاص مجاز به سوارشدن در آن نیستند (خدماتی یا Service Lift غذابر ، کتاب بر) ابعاد و ساختار اتاقک این آسانسورها طوری است که برای انسانها قابل دسترسی و استفاده نمی‌باشد برای تحقق این امر سطح کف آن از یک متر مربع ، عمق آن از یک متر و ارتفاع آن از ۲/۱ متر نباید بیشتر باشد.

آسانسور حمل بار و مسافر

آسانسوری است که برای حمل ونقل کالا طراحی شده است و معمولا عمل حمل ونقل بهمراه افراد صورت می گیرد .

آسانسور خدماتی

آسانسوری است دائمی که برای جابجایی کالا بین طبقات ساختمان می باشد و در طبقات مشخصی عمل می کند ، دارای کابینی است که ابعاد آن به اشخاص اجازه استفاده را نمی دهد و در میان ریلهای منصوبه عمودی و با حداکثر ۱۵ درجه انحراف ، حرکت می کند . ابعادی که کابین را برای افراد غیر قابل استفاده می کند ، نباید از مقادیر زیر بیشتر شود :

الف – مساحت کف کابین ۰۰/۱ متر مربع

ب – عمق ۰۰/۱ متر

ج – ارتفاع ۲/۱ متر

آسانسور خودرو بر ساختمان های خصوصی

آسانسوری که اتاقک آن ابعاد مناسبی برای جابجایی خودروهای سواری داشته و طراحی آن امکان این جابجایی را می دهد .

آسانسورهای مغناطیسی:

این آسانسورها می توانند تا مسافت ۳۵۰ متر را بدون توقف و با سرعت بیشتر از ۱۰m/s طی نمایند. سیستم های آن فوق العاده پیشرفته و قسمت محرکه آن بر روی کابین است و دیگر چیزی به نام بکسل در آن نخواهید دید. از لحاظ ایمنی بسیار ایمن تر از آسانسورهای معمولی هستند و از لحاظ قیمتی در حد چند میلیون دلار می باشند.

موتور های هیدرولیک:

در این سیستم یک موتور سه فاز یا تک فاز معمولی که درون سیستم POWER UNIT نصب است حرکت و فشار روغن را کم و زیاد و در نتیجه آسانسور را به سمت بالا یا پایین حرکت می دهد.

موتورهای گیربکس:

همان طور که از نام آن پیداست این موتورها فاقد گیربکس می باشند و این مسئله باعث می شود لرزش کابین هنگام حرکت به حداقل برسد و حداقل ۵۰% در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی می نماید. نسل جدیدی از موتورها می باشد و از لحاظ حرکتی به هیچ عنوان قابل قیاس با موتورهای گیربکس دار نیستند، اما از لحاظ قیمتی دو برابر انها هستند.

موتورهای دارای گیربکس:

این موتورهای دارای گیربکس با نام ها و قدرت های مختلفی در بازار وجود دارند که نسبت به ظرفیت و طول مسیر حرکت آسانسور، انتخاب می گردند. بهترین موتور های دارای گیربکس موجود در بازار ایران، ALBERTO SASSI, MONTANORI, ELECOMP, GEM, MONITOR ساخت ایتالیا، TISSEN, ZILABEG ساخت آلمان و HYUNDAI ساخت کره می باشند.

امروزه دو نوع آسانسور کاربرد بیشتری دارند: آسانسورهای هیدرولیک و آسانسورهای طنابی

آسانسورهای هیدرولیک

در سیستم آسانسورهای هیدرولیک، بار با فشار پمپ های هیدرولیک جابجا می شود .

سیستم آسانسور هیدرولیک از سه بخش تشکیل شده است:

۱-مخزن روغن

۲-یک پمپ (تلمبه) که توسط موتور الکتریکی کار می کند.

۳-یک دریچه که بین سیلندر و مخزن قرار دارد.

در آسانسور هیدرولیک، تلمبه روغن را از مخزن به سیلندر هدایت می کند. هنگامی که دریچه باز باشد، روغن به راحتی به محل قبلی خود باز خواهد گشت. ولی اگر دریچه بسته شود ، روغن با فشار وارد استوانه سیلندر خواهد شد. هنگامی که روغن در سیلندر جمع شد، فشار به پیستون منتقل می شود و کابین آسانسور بطرف بالا حرکت می کند. هنگامی که آسانسور به طبقه مورد نظر نزدیک شد ، سیستم کنترل آسانسور علامتی را به موتور الکتریکی می فرستد تا کار تلمبه به تدریج قطع شود. برعکس وقتی آسانسور بخواهدبه طبقهء پائین برگردد ، سیستم کنترل آسانسور یک علامت به دریچه می فرستد و دریچه باز می شود. سنگینی کابین و مسافران باعث می شود تا پیستون به سیلندر حاوی روغن فشار وارد آورد و روغن به مخزن برگردد . هرگاه آسانسور در طبقه زیرین توقف کرد، سیستم کنترل، دوباره دریچه را می بندد.

طرز کار این دستگاه بسیار ساده است، ولی اشکالاتی هم دارد که به آن می پردازیم.

اشکالات سیستم هیدرولیک

مهمترین مزیت سیستم هیدرولیک این است که می تواند به آسانی با نیروی کم پمپ، قدرت زیادی ایجاد کند تا آسانسور به راحتی بالا برود. ولی این سیستم دو عیب عمده دارد.

مهمترین مسئله اندازه تجهیزات است. اگر آسانسور بخواهد طبقات زیادی را بالا برود به پیستون بلندتری هم نیاز است، پیستون بلندتر هم به جای زیادی نیاز دارد، مثلا” اگر بخواهیم از این سیستم برای یک ساختمان ۱۰ طبقه استفاده کنیم، باید حداقل ۹ طبقه چاه حفر کنیم تا پیستون در آن جا بگیرد !

مشکل دیگر این سیستم ، عدم توانائی آن در ذخیره انرژی پتانسیل است. دراین سیستم پمپ نیروی عظیمی ایجاد می کند تا آسانسور بالا برود، ولی قادر نیست تا انرژی را ذخیره کنند. انرژی پتانسیل فقط وقتی به کار می رود که آسانسور بخاطر وزن خود به طرف پائین حرکت می کند ، ولی اگر دوباره بخواهد بالا برود، باز باید از پمپ انرژی بگیرد.

آسانسور کابلی این دو مشکل را حل کرده است. در بخش بعدی به این سیستم می پردازیم.

آسانسور کابلی

این سیستم امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در آسانسورهای کابلی ، کابین توسط یک سری کابل فولادی ( که دور چرخ قرقره ای حلقه شده اند) به یک وزنهء تعادل متصل است و چرخ قرقره نیز به یک موتور الکتریکی متصل شده است . هنگامی که موتور در یک جهت می چرخد، چرخ قرقره ، آسانسور بالا می آید و هنگامی که در جهت عکس می چرخد، آسانسور به سمت پائین حرکت می کند. چرخ قرقره، سیستم کنترل و موتور در بالاترین طبقه در اطاقکی به نام اطاق ماشین بطور ثابت قرار دارند. وزن وزنه تعادل معادل ۴۰% ظرفیت کامل آسانسور است. یعنی هنگامی که آسانسور به ۴۰% ظرفیت کامل خود رسید، آسانسور و وزنه به یک حالت تعادل می رسند. هدف از این تعادل ، ذخیره انرژی است. با بار یکسان در هر دو طرف کابل، چرخ قرقره ، نیروی کمتری برای حرکت دادن آسانسور نیاز دارد. در هر دو طرف کابین و وزنهء تعادل، دو خط ریل دندانه دار وجود دارد تا از حرکت نوسانی کابین و وزنه تعادل جلوگیری کند. همچنین این ریل ها در مواقع اضطراری جهت ایمنی سیستم، باعث متوقف شدن حرکت آسانسور می شوند. کابلهای فولادی از یک طرف به بالای اتاقک و از طرف دیگر به قاب وزنه تعادل متصل می شوند.وزنه تعادل ازمیزان بار روی موتور الکتریکی به اندازه اختلاف وزن موجود میان اتاقک همراه با بار و وزنه تعادل یا اصطکاک کم می کند.این اختلاف وزن را ((بار غیر متعادل))می نامند. وزنه تعادل معمولاً ۴۰ تا ۵۰ درصد وزن اتاقک به علاوه بار آن و اصطکاک وزن دارد. اصطکاک معمولاً ۲۰ درصد وزنه تعادل است.


 
 
برج های بلند مخابراتی و تعاریف آن
نویسنده : (B.T.S) - ساعت ۱:٥٧ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱ تیر ۱۳٩۱
 



دکل‌های مخابراتی دکل‌هایی هستند که برای مقاصد مخابراتی از قبیل نصب دیش‌های ماکروویو، آنتن‌های رادیو، آنتن‌های موبایل، آنتن‌های بیسیم و... استفاده می‌شود.

 انواع دکل‌های مخابراتی

 دکل‌های خودایستا

دکل‌های خودایستا اصطلاحاْ به دکل‌هایی گفته می‌شود که دارای ۳ یا ۴ پایه بوده و پایه‌ها با اعضای خرپائی به هم متصل می‌شوند.

 دکل‌های خودایستا چهارپایه

 


دکل چهارپایه خودایستا در منطقه سیاه‌بیشه آمل.

این نوع دکل‌ها به صورت چهار پایه بوده که معمولاَ تمام قطعات دکل از نبشی ساخته می‌شود که بوسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل م یشوند. این دکل‌ها برای بارهای زیاد و معمولاً برای ارتفاع‌های بلند تر از ۲۴ متر استفاده می‌شود.

 دکل‌های خودایستا سه پایه

دکل‌های خودایستا سه پایه دکل‌هایی هستند که به صورت مشبک بوده و دارای سه پایه می‌باشد. پایه‌ها اکثراَ از لوله و اعضای داخلی به صورت خرپائی از نبشی ساخته می‌شود. در ساخت پایه‌ها از نبشی، نبشی ۶۰ درجه، میل گردهای توپر، پرفیل‌های خمکاری شده و... نیز استفاده می‌شود. اعضای داخلی (بریس‌ها) از نبشی، لوله، میلگرد ساخته می‌شود. این نوع دکل‌ها برای نصب آنتنهای ماکروویو، آنتنهای موبایل و بیسیم استفاده می‌شود.

 دکل‌های مهاری

دکل‌های مهاری به دکل‌هایی گفته می‌شود که بوسیله سیم مهار به زمین یا تکیه گاه دیگری مهار گردد.

این نوع دکل‌ها به دلیل وزن پایین و سبکی وزن مزیت دارد و در مکان‌هایی که فضا به قدر کافی موجود باشد استفاده می‌گردد. اغلب در شبکه تلفن همراه، رادیو و بیسیم و شبکه‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دکل‌ها قابلیت نصب در پشت بام منازل و ادارات را داشته علاوه بر اینکه ارتفاع ساختمان به بلندی محل نصب آنتن‌ها کمک کرده در مناطق شهری مزیت فراوانی دارد.

این نوع دکل‌ها در صورتی که روی زمین نصب گردد نیاز به فضای زیادی جهت نصب سیم مهارها دارد. به خاطر سبکی وزن، بهای این دکل‌ها کمتر از دکل‌های دیگر بوده و نصب آنها ساده و کم هزینه‌است. این دکل‌ها بسته به ابعاد و نوع ساخت به جند دسته تقسیم می‌شوند از انواع آن می‌توان به دکل‌های سری G اشاره کرد که با انواع G۲۵، G۳۵، G۴۵ تولید می‌شوند این دکل‌ها به صورت سه ضلعی و به صورت سکشن‌های سه متری که پایه‌ها از لوله نمره ۳ بوده که به وسیله میل گردهای نمره ۸ یا ۱۰ به صورت خرپائی به هم متصل می‌شود این دکل‌ها ابتدا توسط کارخانه دکل سازی ROHN کانادا تولید می‌شده که اکنون در بعضی مواقع با نام این کارخانه شناخته می‌شوند. این نوع از دکل‌های مهاری با باربری بسیار کم بوده و تنها برای نصب آنتن‌های بی سیم و یا دیش‌های کوچک اینترنت استفاده می‌گردد. عدد مقابل G نشان دهنده عرض قاعده بخش‌ها به سانتیمتر می‌باشد. این دکل‌ها به دلیل سبکی بیشتر در پشت بام‌ها نصب می‌شوند و در هر ۹ متر به وسیله سیم مهار از سه جهت مهار می‌شوند.

 دکل‌های تک‌پایه

 


دکل ۳۰ متری تک‌پایه شهرک اندیشه تهران با کاربریGSM شهری

دکل‌های تک‌پایه یا مونوپل به دکل‌هایی گفته می‌شود که به صورت تک‌پایه باشد. این دکل‌ها با مقاطع چند وجهی ساخته می‌شود.

این نوع دکل‌ها بر روی یک پایه استوار بوده و لنگر زیادی در پای دکل وجود دارد. لرزش این دکل‌ها به تناسب بقیه دکل‌ها بیشتر می‌باشد. این نوع دکل‌ها با توجه به فضای کمی که اشغال می‌کنند مد نظر قرار گرفته و در محیط‌های شهری که زمین از ارزش بالائی برخوردار است استفاده می‌شود. ظرفیت باربری آنها محدود بوده و در اکثر مواقع تنها برای شبکه موبایل استفاده می‌شود. این دکل‌ها تنها با جرثقیل نصب می‌شود بنا بر این در محلی باید نصب شود که امکان حرکت و نصب با جرثقیل وجود داشته باشد.

 دکل‌های بازتابی

دکل‌های بازتابی یا پسیو رفلکتور دکل‌هایی هستند که به صورت آینه امواج رادیوئی را منعکس می‌کنند. در مناطقی که به دلیل عوارض طبیعی مانند کوه دکل‌ها برای انتقال امواج دچار مشکل شوند برای دور زدن کوه از این نوع دکل‌ها استفاده می‌کنند. این نوع دکل‌ها دارای پنل بزرگی بوده که زاویه آن قابل تنظیم می‌باشد.

 طراحی دکل

مبنای طراحی دکل‌ها بر اساس بار ناشی از وزش باد وارد بر دکل می‌باشد. در طراحی دکل‌ها از آئین‌نامه‌ها و استانداردهای متعددی به شرح ذیل استفاده می‌شود.

ساخت دکل

دکل‌ها به صورت قطعات پیش ساخته قابل مونتاژ ساخته می‌شوند. متریال استفاده شده اغلب از آهن نوع ST۳۷ و در برخی قطعات برای مقاومت بیشتر از نوعST۴۴ یاST۵۲ استفاده می‌شود. قطعات دکل پس از ساخت جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی گالوانیزه گرم می‌شود. پیچ و مهره‌های دکل‌ها اغلب از نوع پیچهای مقاوم A۳۲۵ یا معادل آن گرید ۸٫۸ بوده و به صورت گالوانیزه گرم استفاده می‌شود.

 پی

مبنای طراحی فونداسیون‌های دکل‌های مخابراتی جهت لهیدگی و واژگونی استوار است. در استاندارد EIA-RS-۲۲۲-F برای فونداسیون‌ها حداقل عمق طی فرمول‌هائی تعریف شده با توجه به اینکه دکل‌ها در برابر وزش باد مستعد واژگونی هستند مقرون به صرفه‌ترین نوع فونداسیون‌ها فونداسیون‌های عمقی می‌باشد. که در دکل‌های خودایستا بدلیل بروز کشش در یکی از پایه‌ها به صورت پاشنه‌ای و در دکل‌های مونوپل بدلیل بروز گشتاور زیاد در پای دکل به صورت شمعی طرح می‌شود.

در زمین‌های سنگی به دلیل مشکلات حفاری فونداسیون‌ها به صورت سطحی و گسترده طرح می‌شود که به دلیل وزن بالای خود بتواند گشتاور ناشی از واژگونی را تحمل کند.

 سیستم روشنائی

سیستم روشنائی دکل جهت مشخص شدن ارتفاع و محل دکل در شب می‌باشد نا هواپیماها و بالگردها در هنگام پرواز در منطقه با دکل برخورد نکنند. مطابق استاندارد ICAO سیستم روشنائی برای دکل‌های بلندتر از ۳۰ متر الزامی می‌باشد که در بعضی مواقع بنا به دلایلی در دکل‌های کوتاه تر نیز الزامی می‌شود. این سیستم شامل چراغ دکل، لامپ (ترافیکی ۸۰۰۰ ساعتی)، فوتوسل، فلاشر و کابل برق افشان می‌باشد.

 سیستم برقگیر

سیستم برقگیر یا به عبارتی سیستم زمین به سیستم دریافت بار الکتریکی رعد و برق و انتقال آن به زمین می‌باشد تا از آسیب رساندن به آنتنها و متعلقات دیگر جلوگیری به عمل آید.

 منابع

  • ·         تعریف دکلهای مهاری - مونوپل و خود ایستا
  • ·         تعریف دکلهای مهاری
  • ·         دکلهای مهاری به دکلهایی گفته میشود که بوسیله سیم مهار به زمین یا تکیه گاه دیگری مهار گردد.
  • ·         کاربرد دکلهای مهاری
  • ·         این نوع دکلها به دلیل وزن پایین و سبکی وزن مزیت دارد و در مکانهایی که فضا به قدر کافی موجود باشد استفاده میگردد. کار برد آن در شبکه موبایل . رادیو و بیسیم و شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار میگیرد
    تعریف دکلهای مونوپل
    دکلهای مونوپل به دکلهایی گفته میشود که به صورت تک پایه باشد .این دکلها با مقاطع مختلفی ساخته میشود.
  • ·         کاربرد دکلهای مونوپل
  • ·         این نوع دکلها در با توجه به فضای کمی که اشغال میکنند مد نظر قرار گرفته و در محیط های شهری که زمین از ارزش بالائی برخوردار است استفاده میشود . ظرفیت باربری آنها محدود  بوده و در اکثر مواقع تنها برای شبکه موبایل استفاده میشود. این دکلها تنها با جرثقیل نصب میشود بنا بر این در محلی باید نصب شود که امکان حرکت و نصب با جرثقیل وجود داشته باشد .
  • ·         ایستائی دکلهای مونوپل
  • ·         این نوع دکلها بر روی یک پاره استوار بوده و لنگر زیاده در پای دکل وجود دارد .
    تمام دکل به صورت یک میله گیر دار به زمین میباشده پایه آن به صورت گیردار طراحی میشود .
    لرزش این دکلها به تناسب بقیه دکلها بیشتر مییاشد و
  • ·         تعریف دکلهای خودایستا
  • ·         دکلهای خودایستا اصطلاحاْ به دکلهایی گفته میشود که دارای ۳ یا ۴ پایه بوده و پایه ها با اعضای خرپائی به هم متصل میشوند .
  • شایان ذکر است برای محاسبات دودکش های سبک صنعتی نیز میتوان از همین تعاریف استفاده کرد.

 


 
 
 



جدول لیگ برتر