شرکت توسعه ((((فعال در زمینه ی سازه,معماری,مهندسی,ساختمان,ابنیه))))

مهندس مهدی زارع زاده و امور مرتبط با زلزله,مهندسی تخریب,معماری,سازه,مهندسی,ابنیه,ساختمان,مسکونی,اداری,تجاری,ورزشی,صنعتی,مدیریت پیمان,ساخت,کنترل کیفی,جوش,بتن,طراحی,مشاوره,مشارکت,اجرا,پیمانکاری,شهرداری,ENG.MAHDI ZARE ZADEH

 
برخی ضوابط پارکینگ و نورگیر و سطح اشغال و ...(1)
نویسنده : مهندس مهدی زارع زاده (B.T.S) - ساعت ۱٠:٤۸ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٢ امرداد ۱۳۸٩
 

ضرورت ایجاد و احداث پارکینگ

در عصر حاضر با توجه به کثرت و رشد جمعیت در شهرها بواسطه زاد و ولد و مهاجرت و ثابت بودن مساحت زمین و بالا رفتن سطح رفاه خانواده ها و ....... داشتن حد اقل یک اتومبیل یا بیشتر برای هر خانواده دور از انتظار نیست.

 در نتیجه چاره اندیشی برای تسهیل در ایجاد و احداث پارکینگ ضروری و الزامیست.

در این راه باید از همه امکانات موجود جهت حل مسئله که در آینده ای نزدیک تبدیل به بحران خواهد شد استفاده شود.

  از جمله سطوح زیرین برخی از کاربریها مانند خیابانها و برخی از سطوح چمن کاری پارکها و بوستان های شهری و استفاده از تکنیکهای روز دنیا و .....

یکی از اشتباهاتی که شهرداریها بخصوص شهرداری تهران در این زمینه مرتکب میشود ،  این است که به کاربریهای بخش خصوصی مانند منازل و مجتمع های مسکونی یا تجاری و  اداری  اجازه نمیدهد از تکنیکهای تامین پارکینگ مانند آسانسور های خودرو بر یا پارکینگ های مکانیزه به دلایل مختلف مانند مسائل ایمنی و آتش نشانی و نجات و غیره استفاده شود. در صورتیکه بسیاری از فضای قابل استفاده برای تامین تعداد بیشتر  پارکینگ صرف گردش رمپ ها و ضوابط قابل اغماض دیگر میشود.

همچنین برای چمن کاری در بوستانها به خاک به ضخامت نا محدود نیازی نیست و چمن کاری مورد نظر با طرح های متنوع میتواند با استفاده از تکنیک های معمولی روی سقف های پارکینگ های طبقاتی احداثی در زیر زمین  اجرا و در آب مصرفی نیز  صرفه جویی  شود.

همچنین مدیریت زمانی پارکینگ های موجود نیز بسیار کار ساز است . به عبارتی دیگر مثلا پارکینگ اداره ای پس از  اوقات اداری خالیست و میتواند مورد استفاده مشتریان واحد های تجاری یا تفریحی  یا ورزشی قرار گیرد.

همچنین با حذف محدودیت ارتفاعی پارکینگ در ضوابط شهرسازی و با اضافه شدن ارتفاع سقف پارکینگ میتوان به جای پارک یک اتومبیل دو یا سه اتومبیل روی هم با تدابیری پارک شوند.


تراکم و مازاد تراکم ( تراکم 120% یا تراکم 180% یعنی چه ؟ )

 

جمعیت ( یعنی انسانها ) مبنای مهم همه طرحهای شهری  است .

واین جمعیت ( انسانها ) الزاماً بایستی در شهر بر اساس استانداردهای محلی و بین المللی در رفاه و آسایش زندگی کنند .

و برای اینکه در رفاه و آسایش زندگی کنند ، بایستی تک تک اجزای پیکره شهری مانند شبکه معابر ، فضاهای آموزشی ، فضاهای درمانی ، فضاهای تفریحی و گردشی و پارک و فضای سبز  و تاسیسات و تجهیزات شهری و فضاهای کار و سکونت و غیره ، زنده و پویا ، به اندازه وبه نسب و تناسب جمعیت شهر باشد .

زون های مسکونی محل اسکان جمعیت شهر است .

و برای اینکه جمعیت مورد نظر را در زون های مسکونی اسکان دهند :

1-   حد نصاب تفکیک قطعات مسکونی را تعریف و مشخص میکنند .

2-  برای احداث بنا ، میزان سطح اشغال بنا را مشخص میکنند ، مثلاً میگویند سطح اشغال  60%  ، یعنی در آن قطعه زمین میتوانند تا 60% مساحت زمین ساختمان بسازند .

3- برای احداث بنا ، تعداد طبقات مجاز ساختمان سازی را مشخص میکنند.

زون های مسکونی با شرایط مختلف تعریف میشوند مثلا در برخی از زون ها ساختمانهای دو طبقه  و یا سه یا چهار طبقه و یا برج های چند طبقه تعریف میشوند .

بنا براین اگر در زون مسکونی ساختمانهای دو طبقه  با سطح اشغال 60% تعریف شود تراکم مجاز دراین زون 120% است.

 ( 120% =60%  * ۲ ) .

یا اگر در زون مسکونی ساختمانهای سه طبقه  با سطح اشغال 60% تعریف شود تراکم مجاز در این زون 180% است.

( 180% =60% * ۳) .

 

نکته :

اگر به صورت دستوری در زون های مسکونی تغییری در تعداد طبقات داده شود مثلا بجای دو طبقه چهار طبقه ساخته شود میزان جمعیت در آن زون دو برابر شده و به دلیل ثابت بودن مساحت زون های خدماتی و شبکه معابر موجبات سلب آسایش و ترافیک های سنگین فراهم خواهد شد.

 


ماده 100 قانون شهرداری ها

 

مالکین اراضی واملاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک ارا ضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند.

شهرداری میتواند از عملیات ساختمانی ساختمان­های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه، به وسیله مامورین خود اعم از آن که ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد جلوگیری نماید.




بخشنامه نما سازی

 

این دستورالعمل در دو بخش مشتمل بر الزامات،‌ چک لیست راهنمای طراحی نما و پیوست های مربوطه (توصیه ها و تعاریف) به شرح ذیل تدوین گردیده و کلیه ساختمان ها با مساحت زیربنای 2500 مترمربع و بیشتر در شمول آن قرار می گیرند.


حوزه بندی پارکینگ:

شهر تهران از جهت تعیین پارکینگ لازم جهت ساختمانهای مسکونی و خدماتی به سه حوزه 1-2-3 تقسیم بندی شده که ضوابط تامین پارکینگ در این حوزه ها به شرح ذیل است:

لازم به ذکر است جهت سایر کاربردها ( تجاری-اداری-رستوران و...) تعداد پارکینگ لازم در هر سه حوزه مساوی بوده و در جدول پیوست بخشنامه پارکینگ به تفکیک ذکر گردیده است.

 

الف)   اگر ملک کلاً به صورت یک واحد مسکونی باشد          ( در هر سه حوزه پارکینگ)  :     

 

اگر  سطح نا خالص کل ساختمان  ( طبقات با  زیر زمین )  کمتر از  150مترمربع باشد   نیازی به احداث پارکینگ  نیست .

اگر  سطح نا خالص کل ساختمان  ( طبقات با  زیر زمین )  بیشتر از  150مترمربع تا ۲۰۰ متر مربع باشد   یک واحد پارکینگ مورد نیاز است .

اگر  سطح نا خالص کل ساختمان  ( طبقات با  زیر زمین )  بیشتر از  ۲۰۰مترمربع  باشد دو واحد پارکینگ مورد نیاز است .

ب) اگر ملک دارای بیش از یک واحد مسکونی باشد :

 

               مساحت خالص آپارتمانm2

حوزه

S<100

100≤S<200

S≥200

حوزه یک

یک واحد

یک واحد

یک و نیم واحد

حوزه 2 و 3

1-   بنا در حد تراکم مجاز باشد:نیم واحد

2-   بنا مازاد تراکم مجاز باشد:یک واحد

یک واحد

یک و نیم واحد

  

 پارکینگ مورد نیاز سایر ساختمانها :

 

فضاهای پارکینگ (به واحد)

درصد سطح طبقات

نوع استفاده

ردیف

حوزه سه

حوزه دو

حوزه یک

3

3

3

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

تجاری*

1

2

2

2

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

اداری**

2

یک چهارم

2

3

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

مرکز اجتماعات

3

یک بیستم

یک دهم

یک پنجم

برای هر اتاق

هتـــل

4

یک دوازدهم

یک هشتم

یک چهارم

برای هر تختخواب

بیمارستان

5

2

2

2

برای هر صد متر مربع ازسطح دفتر

 

کارخانجات صنعتی وانبارها وکارگاهها

6

یک دوم

یک دوم

یک دوم

برای هر صد متر مربع ازسطح کارخانه

 

کارخانجات صنعتی وانبارها وکارگاهها

7

یک دهم

یک چهارم

یک دوم

برای هرمعلم وناظم ومدیر

مدارس

8

یک چهلم

یک دهم

یک دهم

برای هر صندلی

سینما وتاَتر

9

1

1

1

برای هرمعلم وناظم ومدیر

مدارس عالی وهنرستان

10

1

1

1

برای هراستاد

دانشگاهها

11

یک صدم

یک صدم

یک صدم

برای هرشاگرد

دانشگاهها

12

یک چهارم

یک دوم

1

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

تاَسسیسات تفریحی

13

یک دهم

یک ششم

یک سوم

به ازاء هر نمره خصوصی

گرمابه ها

14

یک دهم

یک دهم

یک دهم

برای هر اتاق خواب(15مترمربع)

خوابگاههای دانشجویی و پانسیونها

15

یک چهارم

یک دوم

1

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

ورزشی وتاَسیسات تفریحی

16

یک دوم

یک دوم

یک دوم

هرواحد آپارتمان با مساحت خالص تا متراژ یکصد مترمربع

هتل آپارتمان***

17

1

1

1

هرواحد آپارتمان با مساحت خالص100مترمربع وبیشتر

هتل آپارتمان**** 

18

یک دوم

1

2

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

درمانگاه

19

5

5

5

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

رستوران- تالاز – اغذیه فروشی و . . .

20

-

-

-

-

مساجد ومعابدرسمی

21

 


ضوابط بالکن‌ها:

1- احداث پیش‌آمدگی و بالکن در گذرهای کمتر از 12 متر مقدور نمی‌باشد.

2- احداث پیش‌آمدگی در خیابان‌های 12 متر تا 20 متر به عمق 80 سانتی‌متر و برای خیابان‌20 متر به بالا به عرض 120 سانتی‌متر مجاز می‌باشد.

3- ارتفاع پیش‌آمدگی نسبت به کف پیاده‌رو، نباید از 5/3 متر کمتر باشد و سطح آن مطابق ضوابط مربوطه جزء تراکم محسوب خواهد شد.

4- پیش‌آمدگی روی پخ دوگذر در محدوده سند مالکیت، به میزان حداکثر 5/1 متر عمود بر پخ و به شرط رعایت 5/3 متر ارتفاع از کف پیاده‌رو بلامانع است.

 


نحوه احداث بنا در املاک دارای اصلاحی

 

احداث ساختمان در املاکی که با طرح­های تعریض گذر  برخورد دارند  ( به اصطلاح عقب نشینی دارند )  با رعایت 60٪ طول و مساحت طبق سند و قبل از اصلاحی ، در باقیمانده زمین و درحد تراکم مجاز بلامانع می­باشد و پیش­آمدگی بیش از60٪ طول تا   2   متر نیز  بلامانع است .

در صورتیکه بنای همسایه مجاور در مازاد 60% طول ، با پخ زاویه 45 درجه احداث شده باشد  ، پیش آمدگی ساختمان در سمتی که ساختمان همسایه با پخ است الزاما بایستی با پخ زاویه 45 درجه احداث شود . 


محل استقرار ساختمان در زمین

 

 در تهران بهترین جهت نورگیری ، از جبهه جنوبی ساختمان و بعد از آن به ترتیب جبهه های شرقی سپس شمالی و در آخر جبهه غربی ساختمان است .

 لذا در صورتیکه قطعات تفکیکی زمین بصورت شمالی – جنوبی  باشند ،  محل استقرار ساختمان در شرایط متعارف باید در قسمت شمالی زمین باشد ، در صورتیکه قطعات تفکیکی زمین بصورت شرقی – غربی  باشند ،  محل استقرار ساختمان در شرایط متعارف باید در قسمت غربی  زمین باشد، 

 ولی در هر شرایط ، بافت موجود در محل تعیین کننده اصلی محل استقرار ساختمان در زمین است تا نما و منظر شهری در گذر مورد نظر حفظ شود .

 


ضوابط بالکن‌ها:

1- احداث پیش‌آمدگی و بالکن در گذرهای کمتر از 12 متر مقدور نمی‌باشد.

2- احداث پیش‌آمدگی در خیابان‌های 12 متر تا 20 متر به عمق 80 سانتی‌متر و برای خیابان‌20 متر به بالا به عرض 120 سانتی‌متر مجاز می‌باشد.

3- ارتفاع پیش‌آمدگی نسبت به کف پیاده‌رو، نباید از 5/3 متر کمتر باشد و سطح آن مطابق ضوابط مربوطه جزء تراکم محسوب خواهد شد.

4- پیش‌آمدگی روی پخ دوگذر در محدوده سند مالکیت، به میزان حداکثر 5/1 متر عمود بر پخ و به شرط رعایت 5/3 متر ارتفاع از کف پیاده‌رو بلامانع است.

 

 


 
 
 



جدول لیگ برتر