شرکت توسعه ((((فعال در زمینه ی ساختمان))))

امور مرتبط با زلزله,مهندسی تخریب,معماری,سازه,مهندسی,ابنیه,ساختمان,مسکونی,اداری,تجاری,ورزشی,صنعتی,مدیریت پیمان,ساخت,کنترل کیفی,جوش,بتن,طراحی,مشاوره,مشارکت,اجرا,پیمانکاری,شهرداری

 
نگاهی دیگر بر پروژه آزاد راه تهران-شمال(بخش دوم)
نویسنده : (B.T.S) - ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸٩
 

تخریب  و آلودگی های انجام شده و تهدید ها

رئیس اداره محیط زیست نوشهر و چالوس( مرداد78  ): آلودگی  های ناشی از راهسازی آزاد راه تهران شمال رودخانه چالوس را با مشکلات زیست محیطی مواجه کرده است . تخلیه هزاران تن  زائدات خاک و سنگ به درون رودخانه باعث اختلال در اکوسیستم و عدم کشش برای مهاجرت و باروری لارو ماهیان شده çمدیر اجرایی منطقه یک آزاد راه-    شهریور 1379 :   جابجایی خاک های برداشته شده یکی دیگر از مشکلات است . به علت اینکه جای ریختن آنها را نداریم ، فعلاً وسط جاده انباشته شده است ... اگر خاک ها را در محلی دور تر از آنچه در نظر گرفته اند حمل کنیم هزینه بالا می رود و این مسئله توجیه اقتصادی ندارد . این مشکل خاک برداری در طول مسیر وجود دارد . در طول قطعه یک از 5/2 میلیون متر مکعب خاکی که برداشته می شود فقط 500 هزار متر مکعب باید خاک ریزی شود و مازاد خاک باید در جایی انباشته شود . این مشکل در طول آزاد راه تهران شمال وجود دارد ... البته دره هایی را طراحی کرده اند که با کمک آبخیز داری در آنجا پلات فرمی درست کنند و دره ها را بالا و پایین کنند تا فضای سبز ایجاد شود .çمعاون مالی و اداری و برنامه ریزی فرمانداری کرج (آبان  1379 ): احداث بزرگراه جدید تهران شمال خساراتی به حوزه آبریز سد امیر کبیر کرج وارد کرده است . ریزش سنگلاخ های ناشی از عملیات خاکبرداری این بزرگراه به داخل آبریز های سد کرج را که تأ مین کننده آب شرب شهر تهران و بخشی از شهرستان کرج است کاهش خواهد داد . با توجه به بحران کم آبی در تهران و کرج دست اندر کاران احداث این بزرگراه باید با اتخاذ تدابیری لازم مانع از کاهش آبدهی و تخریب حاشیه این سد شوند . çاحمدخرم وزیر راه و ترابری- (آبان 1380 ): در مورد محیط زیست باید هماهنگی های لازم انجام می شد و بعد طرح شروع می شد ...وزارت راه با تمام وجود در جهت ایجاد و گسترش امکانات زیست محیطی گام بر می دارد اما سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید یک همکاری متقابل داشته باشد تا طرح های مردم راکد نماند.

 

·         از ارتقاء توانایی های فنی داخلی تا واگذاری های خارجی

بنیاد در  آغاز عملیات و تبلیغات بعدی اعلام می کند  طراحی پروژه کلاً به دست مشاورین داخلی و اجرای آن نیز توسط نیروها و پیمانکاران کشور صورت می یابد ، لاجرم این پروژه به ارتقاء تواناییهای فنی و مهندسی ایران اسلامی می انجامد و  به وجود شرکت های خارجی نیازی نبودهç بعد از یک دهه شرکت های خارجی که تاکنون  وارد عمل شده اند :

( شرکت ایتالیایی " اتواستراده " ) اعتبار سرمایه گذاری ایتالیا در ایران مبلغ 120 میلیون دلار برای ورود تجهیزات حفاری ، تهویه و تکنولوژی اجرا - ... شرکت " ستک " فرانسه  در 32 کیلومتر اول که در حال مطالعه هستند . همچنین برای طراحی تونل های بلند از یک شرکت روسی کمک گرفته شده است  . کارشناسان آنها در تونل تالون حضور دارند و تحت نظارت آنها کار ساخت و ساز انجام می شود ( شهریور 1379-مجری طرح میری ) ç و امروز  قرار داد فاینانس 220 میلیون دلاری با  یک  شرکت چینی  ( تنها برای 32 کیلومتر اول  یا فاز اول پروژه )  و   آقای وزیر راه  اعلام می کند که :     هم اکنون توپ  احداث فاز اول آزاد راه تهران - شمال در زمین چینی ها است (  آقای وزیربهتر است بدانند که این توپ بازی خطرناک نه در زمین چینی ها بلکه در زمین خودمان و آنهم در حساس ترین و شکنده ترین بخش البرز مرکزی انجام خواهد شد !! و برای چینی ها این توپ بازی سود آور ! آزمون و خطای خوبی خواهد بود )

و اعلام می شود برای فاز های سه و چهار که مشکل تر نیز خواهد بود قرار شده است بعداٌ وارد مناقصه با کشور های دیگر شوند

***

 

قسمت دوم :    گزیده نقل قول های  مسئولین در نزدیک به یک دهه  به ترتیب تاریخ و با ذکر ماخذ

 

1375

هاشمی رفسنجانی - رئیس جمهور وقت (اطلاعات20 آذر  ) : یکی از ویژگیهای طرح احداث این آزاد راه، این است که هزینه اجرای آن را دولت نمی پردازد. وی گفت احداث شهرک های مسکونی در مسیر آزاد راه تهران شمال پیش بینی شده است و این اقدام به حل مشکل مسکن نیز در تهران و شمال کمک خواهد کرد . ....

ترکان - وزیر راه و ترابری (اطلاعات 20 آذر): با احداث شهرک های مسکونی در مسیر این آزاد راه و دریافت عوارض ، بازگشت سرمایه احداث آن حاصل خواهد شد

طاهر نژاد نماینده چالوس و نوشهر( رسالت14 بهمن): در مسیر آزاد راه تهران شمال 5 شهرک 600 هزار نفری ساخته خواهد شد.

 

1376

سید مصطفی میری مجری طرح  (همشهری17 اردیبهشت): هزینه پروژه بر مبنای سال 75 حدود 150 میلیارد تومان بر آورد شده است و در طول این 7 سال تعدیلی که شامل پروژه های عمرانی کشور می گردد، در مورد این پروژه نیز به اجرا در خواهد آمد.پیش بینی شده است که این پروژه نهایتاً ظرف 7 سال اجرا شود ولی بخشی از آن ( بخش عمده ) ظرف 5 سال آینده ( 1381 ) به بهره برداری می رسد . ما معتقدیم با توجه به توانایی های فعلی کشور احتمالاً کمتر از 7 سال پروژه به اتمام خواهد رسید.

 

میری ( همشهری17 اردیبهشت): چون طراحی پروژه کلاً به دست مشاورین داخلی و اجرای آن نیز توسط نیروها و پیمانکاران کشور صورت می یابد ، لاجرم این پروژه به ارتقاء توانایی های فنی و مهندسی ایران اسلامی می انجامد و به وجود شرکت های خارجی نیازی نبوده ...

میری (مجله گزارش- آبان ماه شماره 81): 32 کیلومتر از این راه از منطقه کن و سولقان می گذرد و بقیه در امتداد جاده چالوس از میان کوه ها و ناهمواری ها عبور می کند که سنگلاخی و فاقد درخت  است و فقط 10 کیلومتر از میان جنگل های شمال عبور می گذرد.

معصومه  ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست (سلام21 بهمن): ...سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت و ساز های اطراف آزاد راه تهران شمال مخالف است و قطعاٌ اجازه نخواهد داد تخریب وسیعی در مناطق حفاظت شده البرز مرکزی تحت عنوان خانه سازی انجام شود ... با توجه به اینکه ارزیابی های انجام شده توسط مجریان طرح دارای نقایصی بوده است آن را برای تکمیل و اصلاح ارجاع کرده ایم.... .

میری ( سلام29 بهمن): در موقع عقد قرار اد با دولت در تاریخ 12/8/75  به ما گفتند : اطراف طرح به شما زمین خواهیم داد . اما پس از انجام مطالعات و بازدید از مسیر طرح مشخص شد که در آنجا اصلاً زمین با توجیه زیست محیطی و صرفه اقتصادی وجود ندارد . در نتیجه دولت تصمیم گرفته است در محدوده شمال تهران ، حد فاصل کرج تا لواسانات ( آبخیز های  بسیار حیاتی آب تهران یعنی حوزه کرج و حوزه لتیان )   و همچنین در شمال کشور که طرح کالبدی منطقه ای استان های گیلان و مازندران در آنها اجرا می شود پنجاه میلیون متر مربع زمین معادل یارانه مورد نظر به ما واگذار کند وپس از بررسی نهایی در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مقدمات واگذاری آنها انجام خواهد شد.

 

1377

حمید کلانتری معاون جهاد سازندگی( اطلاعات24 خرداد): در اجرای طرح آزاد راه تهران شمال عرصه ای به طول 15 کیلومتر و عرض 100 متر ( معادل 150 هکتار از منابع طبیعی تخریب خواهد شد ، اما مجری طرح متعهد است در مکان هایی که سازمان جنگل ها و مراتع تشخیص دهد اقدام به جنگل کاری کند.

ابتکار ( همشهری4 شهریور): ...ایجاد شهرک های مسکونی و تجاری در کنار آزاد راه قابل تأ یید نیست و سازمان محیط زیست از طریق قانون با هرگونه ساخت و ساز شهرک های مسکونی و تجاری در این منطقه مقابله خواهد کرد

1378

روزنامه اطلاعات( فروردین): در جریان سفر اخیر ریاست جمهوری( آقای خاتمی )  به ایتالیا  هیأتی از بنیاد برای جلب مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های ایتالیایی به این کشور عزیمت کرد و با توافق دو کشور مقرر شد از محل اعتبار سرمایه گذاری ایتالیا در ایران مبلغ 120 میلیون دلار برای ورود تجهیزات حفاری ، تهویه و تکنولوژی اجرا در اختیار آزاد راه تهران شمال قرار گیرد ( شرکت ایتالیایی " اتواستراده " )

روشن ضمیر مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران (کیهان18 خرداد) : ... احداث آزاد راه دقیقاً در قلب منطقه حفاظت شده البرز شمالی و البرز جنوبی خواهد بود . مهمترین اثرات تخریب محیط زیست در احداث تونل ها عیان می شود زیرا با حفاری تونل ها حجم عظیمی از مناطق مختلف ، چه مکانی که حفاری می شود و چه منطقه ای که به عنوان دپو استفاده می شود گیاهان کمیاب و جانداران مختلف نابود می کند ...

ابتکار (روزنامه خرداد-20 خرداد) : .. بحث آزاد راه از نظر خبری کهنه و بی ارزش است و از این که مطبوعات علاقه مند به بحث در بارة آن هستند تعجب می کنم ، البته پرداختن به آن به عنوان سمبل زیست محیطی خوب است.

ابتکار ( روزنامه خرداد-14 مرداد) : ... در ابتدا گزارش ارزیابی احداث آزاد راه برای سازمان فرستاده شد که در مرحله اول سازمان آن را نپذیرفت . . گزارش دوم را ما پذیرفتیم که بر اساس آن یک توافق بین پیمانکار ، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه تهیه شد که شاخص ها و ضوابط کار تعریف شده بود . در آن توافق نامه تمام مراحل کار اجرایی مشخص شده بود و هم اکنون یک کمیته نظارتی داریم . بازرسی به صورت دائم و مرتب انجام می شود و مناطق مختلف و آثار عوارض فعالیت های عمرانی مورد ارزیابی قرار گیرد . من این را نه تنها یک عدم موفقیت تلقی نمی کنم بلکه بر عکس فکر می کنم به عنوان اولین پروژه ای که در چارچوب ضوابط زیست محیطی صورت می پذیرد یک تجربه موفق بوده. ما توانستیم پروژه توسعه همراه با محیط زیست را کنار هم بگذاریم . پروژه های دیگر می توانند از این الگو تبعیت کنند . ...

مهرنوش کیاکجوری رئیس اداره محیط زیست نوشهر و چالوس (همشهری10 مرداد): آلودگی  های ناشی از راهسازی آزاد راه تهران شمال رودخانه چالوس را با مشکلات زیست محیطی مواجه کرده است . تخلیه هزاران تن  زائدات خاک و سنگ به درون رودخانه باعث اختلال در اکوسیستم و عدم کشش برای مهاجرت و باروری لارو ماهیان شده.

 

1379

ربیع پور عضو شورای شهر کلاردشت (ایران15 اردیبهشت ): واگذاری بیش از 350 هکتار جنگل های نوشهر چالوس و کلاردشت که درختان صنعتی فراوان دارد برای احداث بزرگراه تهران شمال ظلم بزرگی به نسل آینده است.

میری ( اطلاعات24 مرداد): ...هزینه احداث 32 کیلومتر از راه و در فاز اول 300 میلیارد تومان  می باشد

حجتی وزیر راه (اطلاعات 17 شهریور):  مهمترین علت کندی ساخت آزاد راه تهران شمال عدم تأمین اعتبار لازم از سوی مجری آن یعنی بنیاد مستضعفان و جانبازان است .  این در حالی است که بنیاد باید سالانه 350 تا 400 میلیارد ریال به ساخت آزاد راه اختصاص می داد . در سال گذشته 50 میلیارد ریال و در سال جاری 150 میلیارد  ریال اعتبار برای ایجاد  این بزرگراه تامین کرده است . وی همچنین گفت : بنیاد،  سرمایه گذاری خود را در ساخت آزاد راه تهران شمال را به اختصاص حدود  شش هزار هکتار زمین از سوی دولت به بنیاد مشروط کرده بود که به دستور رئیس جمهوری  و همکاری وزارتخانه های جهاد سازندگی و وزارت مسکن و شهر سازی ، تا کنون بخش عمده ای از تعهد دولت در این زمینه انجام شده است . واگذاری 250 هکتار از زمین های شهرکهای اطراف تهران از جمله پردیس ، هشتگرد و چیتگر از سوی وزارت مسکن و شهرسازی و حدود  (2000 )دو هزار هکتار از سوی جهاد سازندگی عمدتاً از زمین های شمال کشور از جمله زمین های واگذار شده به بنیاد برای ساخت آزاد راه تهران- شمال  بیان کرد.

وهاب جمشیدی مدیر اجرایی منطقه یک آزاد راه   ( مجله صنعت حمل و نقل شهریور ماه شماره   194  ) : ... در جاهای مختلف کشور به ما زمین داده اند تا ساخت و ساز ها را در آنجا صورت گیرد . مثل  نمک آبرود  کلاردشت ، کرج ، فردیس ، قلهک و ..

از تهران تا کیلومتر 21 زمانی که کار را شروع کردیم ممکن بود احداث هر کیلومتر تونل 800 میلیون تومان تمام شود ولی اکنون هر کیلومتر آن 5/1 میلیارد تومان هزینه دارد و احتمالاً تا اتمام کار به 2 میلیارد تومان هم برسد . ... اگر پول باشد کار 5 ( پنج ساله ) تمام می شود به قولی در اینجا هر کارگاه روزانه یک گونی پول نیاز دارد.

میری (    مجله صنعت حمل و نقل شماره شهریورماه 194  ): ...برای کار های مطالعاتی و اجرا تا کنون حدود 20 میلیارد تومان هزینه شده است .... زمین ها تعیین شده از جمله در منطقه شمال، کنار چالوس پیش بینی شده است . در منطقه صلاح الدین کلاه  و در کلاردشت هم پیش بینی شده است .

رشته کوه البرز پیچیدگی های خاص خودش را دارد . از سال 1376 که مسئولیت پروژه به شرکت آزاد راه تهران شمال واگذار شد کار مطالعاتی پروژه و بررسی زمین شناسی و مسیر از جمله نکاتی بود که در طول این مدت مورد توجه قرار گرفت ... در طراحی تونل های بلند کندوان و تالون از مشاورین خارجی استفاه کردیم که ضروری است این مسیر ها از تهویه مکانیکی ، تهویه طولی و عرضی برخوردار باشد . چون این تجربه را در کشور نداشتیم به همین دلیل در بخش مشاوره از تمام تجربیات داخل و خارج استفاده می کنیم ولی از نظر اجرایی توانایی های لازم در کشور وجود ندارد ... در 32 کیلومتر اول از شرکت " ستک " فرانسه " استفاده کردیم که در حال مطالعه هستند ... همچنین برای طراحی تونل های بلند از یک شرکت روسی کمک گرفته می شود. کارشناسان آنها در تونل تالون حضور دارند و تحت نظارت آنها کار ساخت و ساز انجام می شود.

وهاب جمشیدی مدیر اجرایی منطقه یک آزاد راه- (  مجله صنعت حمل و نقل شماره 194-) جابجایی خاک های برداشته شده یکی دیگر از مشکلات است . به علت اینکه جای ریختن آنها را نداریم ، فعلاً وسط جاده انباشته شده است ... اگر خاک ها را در محلی دور تر از آنچه در نظر گرفته اند حمل کنیم هزینه بالا می رود و این مسئله توجیه اقتصادی ندارد . این مشکل خاک برداری در طول مسیر وجود دارد و این امر به این دلیل است که در این آزاد راه چون شیب و فراز متفاوت است مصرف زیادی برای خاکریزی وجود ندارد . در طول قطعه یک از 5/2 میلیون متر مکعب خاکی که برداشته می شود فقط 500 هزار متر مکعب باید خاک ریزی شود و مازاد خاک باید در جایی انباشته شود . این مشکل در طول آزاد راه تهران شمال وجود دارد ... البته دره هایی را طراحی کرده اند که با کمک آبخیز داری در آنجا پلات فرمی درست کنند و دره ها را بالا و پایین کنند تا فضای سبز ایجاد شود .

فقیهی فرماندار چالوس ( روزنامه ایران 20 شهریور ) : در کلاردشت 14 شهرک به طور قاچاق و کاملاً غیر قانونی احداث می شود و سه شهرک فقط مجوز اخلی دارند و مجوز هیچکدام قانونی و معتبر نیست وی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : سازندگان شهرکها قبل از شروع کار در احداث شهرکها و  قبل از تکمیل کار ، لازم است به مراجع ذیصلاح مراجعه کنند و مجوز های قانونی بگیرند.

عطالله ربانی معاون مالی و اداری و برنامه ریزی فرمانداری کرج (همبستگی15 آبان): احداث بزرگراه جدید تهران شمال خساراتی به حوزه آبریز سد امیر کبیر کرج وارد کرده است. ریزش سنگلاخ های ناشی از عملیات خاکبرداری این بزرگراه به داخل آبریز های سد کرج را که تأ مین کننده آب شرب شهر تهران و بخشی از شهرستان کرج است کاهش خواهد داد. با توجه به بحران کم آبی در تهران و کرج دست اندر کاران احداث این بزرگراه باید با اتخاذ تدابیری لازم مانع از کاهش آبدهی و تخریب حاشیه این سد شوند.

 

سیمیاری فرماندار رامسر ( کیهان 26 دی ) :  تاکنون که فاصله زمانی تهران تا شمال شش ساعت بود بسیاری از زمینهای کشاورزی تبدیل به ویلا و  واحدهای مسکونی شده است به طوری که وقتی از هواپیما مشاهده می کنیم فاصله بین نوشهر و رامسر پر از ویلا و واحد های مسکونی است و اراضی کشاوزی به صورت لکه هایی در میان آن دیده می شود . وی اضافه کرد : ظاهراً هدف از  احداث این بزرگراه تجاری است اما با توجه به اینکه ظرفیت بندر نوشهر برای صادرات و واردات گسترده کفایت نداشته و امکان توسعه آن نیز وجود ندارد چه هدف تجاری مد نظر است .

 


 
 
 



جدول لیگ برتر