شرکت توسعه ((((فعال در زمینه ی ساختمان))))

امور مرتبط با زلزله,مهندسی تخریب,معماری,سازه,مهندسی,ابنیه,ساختمان,مسکونی,اداری,تجاری,ورزشی,صنعتی,مدیریت پیمان,ساخت,کنترل کیفی,جوش,بتن,طراحی,مشاوره,مشارکت,اجرا,پیمانکاری,شهرداری

 
نگاهی دیگر بر پروژه آزاد راه تهران-شمال(بخش سوم)
نویسنده : (B.T.S) - ساعت ٩:٤۳ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۱ مهر ۱۳۸٩
 

1380

محمود نویدی نماینده وزارت راه در طرح آزاد راه تهران شمال (همشهری18 شهریور )- طرح احداث آزاد راه تهران شمال که قرار است تا 3 سال آینده به بهره برداری برسد در 4 سال گذشته به طور متوسط سا لانه  کمتر از یک درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ..... بنیاد مستضعفان به علت کمبود نقدینگی نمی تواند کار را پیش ببرد و دولت باید وارد کار شود و بخشی از طرح را به دیگران تحویل دهد. در غیر این صورت این بزرگراه ساخته نخواهد شد .

دانا نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در طرح آزاد راه تهران شمال (همشهری15 آبان) - مهندس دانا در مصاحبه با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال 1375 کار آزاد راه شروع شد اما مسئولان شرکت احداث کننده ارزیابی زیست محیطی را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه ندادند و سازمان نیز با احداث آن تا زمان ارائه گزارش های کامل ارزیابی مخالفت کرد. در سال 1376 که این گزارش ها ارائه شد به علت کامل نبودن مورد موافقت قرار نگرفت بعد از مدتی گزارشات سال 1377 و 1378مورد موافقت قرار گرفت و شرکت احداث کننده مجوز احداث دریافت کرد. این شرکت طرح مدیریت زیست محیطی را در سال 1379 به سازمان محیط زیست ارائه داد. اما امروز اعلام می کنند که پیشرفت کار حدود 5 درصد است این نشان دهنده ضعف مدیریت طرح است.

احمدخرم وزیر راه و ترابری- (همشهری 15 آبان)  طرح آزاد راه تهران شمال از ابتدا یک طرح غیر واقعی بود و بنیاد احساس می کرد که سرمایه گذاری انجام شده قابل برگشت است اما مجموعه عوارض باعث فقدان پیشرفت این طرح شده است . در مورد محیط زیست باید هماهنگی های لازم انجام می شد و بعد طرح شروع می شد ...وزارت راه با تمام وجود در جهت ایجاد و گسترش امکانات زیست محیطی گام بر می دارد اما سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید یک همکاری متقابل داشته باشد تا طرح های مردم راکد نماند.

 

1381

میری ( جام جم  15 مهر ) هزینه های اجرایی پروژه تهران شمال در سال 1375 حدود 150 میلیارد تومان بر آورد شده بود که با تغییر نرخ ارز و تورمی که در سال گذشته داشتیم و همچنین افزایش قیمت مصالح، هزینه پروژه در سال 1380 حدود 400 میلیارد تومان بر آورد شد که طی پنج سال آینده این رقم به 700 میلیارد تومان خواهد رسید ... وی در خصوص واگذاری فاز اول این پروژه به یک کنسرسیوم چینی گفت : این تصمیم با توجه به مشکل نقدینگی که دولت در پروژه های عمرانی در کوتاه مدت با آن مواجه شده است ، گرفته شده تا از طریق منابع فاینایس بتوان بخشی از مبالغ مورد نیاز دولت را تأ مین کرد که به دنبال آن مناقصه برگزار شده و بر اساس توافقات صورت گرفته شده چینی ها مناسب تشخیص داده شده اند.

 

1382

احمد خرم وزیر راه و ترابری-( ایران12خرداد ): قطعه پایانی آزاد راه تهران شمال ، حد فاصل مرزن آباد  تا چالوس ، به طول 24 کیلومتر سال آیند ( 1383 ) به بهره برداری می رسد.  قرار داد ساخت این راه برای سرعت بخشیدن به کار تغییر کرده و قرار داد جدید ابلاغ شده است. وی با  ذکر این مطلب که با قرار داد قدیم قطعاً تا سی سال آینده هم اتوبانی احداث نمی شد، ادامه داد : با ساخت 32 کیلومتر ابتدای آزاد راه تهرا ن شمال " کن " به " شهرستانک"  متصل می شود ... مسائل فاینانس این قطعه قطعی و قرار داد هایش امضاء شده و ابلاغ مصوبه دولت نیز انجام شده و هیچ مشکلی ندارد. وی گفت از روزی که قرار داد امضاء شده، ظرف مدت سه سال باید کار به اتمام برسد. وی گفت اتمام این قطعه در مدت بیش از سه سال جریمه و پیش از آن تشویق دارد . وی در مورد قسمت میانی آزاد راه گفت: این قسمت در مجموع 75 کیلومتر تونل دارد که باید حفاری شود و بخش سخت آزاد راه است. مطالعات این قسمت در حال انجام است که بعد از اتمام 32 کیلومتر اول و 24 کیلومتر پایانی ساخت بخش میانی آغاز خواهد شد. دستگاه حفاری تونل در دوهفته گذشته وارد ایران شده و در حال انتقال به منطقه است.

انوشیروان محسنی بند پی- نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس- (ایران7 تیر )- این نماینده در  گفتگو با ایسنا گفت : ... تا زمانی که سایه بنیاد مستضعفان و جانبازان بر این پروژه باقی بوده و منابع مالی آن شفاف و روشن نیست، پروژه پیشرفتی نخواهد داشت. وی گفت در حال حاضر بنیاد 1200 هکتار از اراضی شمال را تحویل گرفته و می خواهد قیمت آزاد راه را به قیمت روزی که می خواهد آن را شروع کند حساب کند . به اعتقاد وی ، اگر با این روند پیش برویم و همه زمین های شمال را به بنیاد بدهیم، آزاد راه ساخته نمی شود، مگر اینکه از طریق فاینانس و صرفه جویی سوختی، تعریف مشخصی صورت گیرد . ... وی خاطر نشان کرد : چنانچه اقدامی برای پیشرفت این پروژه صورت نگیرد ، نمایندگان می توانند از اهرم هایی مانند سئوال ، استیضاح و تحقیق و تفحص که قانون در اختیار آنها گذاشته استفاده کنند که ظرف یکی دوهفته آینده از این اهرم ها استفاده می کنیم ....

سید مسیح موُمنی- معاون اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و ترابری- (ایران16مرداد).... علت اصلی این کندی ( 5 درصد در طول 8 سال ) عدم سرمایه گذاری کافی از سوی بنیاد بوده است . وی اظهار داشت بر اساس قرار داد اولیه که بین وزارت راه و ترابری به عنوان صاحب طرح و بنیاد به عنوان سرمایه گذار و مجری در سال 1375 به امضاء رسید مقرر شد تا دولت تنها 15 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای آزاد سازی و تملک اراضی واقع در مسیر طرح را نأمین کند و بقیه سرمایه گذاری برای عملیات اجرایی توسط بنیاد انجام شود . مومنی  در پاسخ به این مطلب که چندی پیش مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران شمال گفته بود که عدم گشایش اعتبار از سوی دولت ایران موجب شده تا طرف چینی نتواند فعالیت خود را آغاز کند گفت : طرف قرار داد شرکت چینی وزارت راه و ترابری نبود که مسئولیت گشایش اعتبار با دولت باشد بلکه خود شرکت آزاد راه طرف قرار داد شرکت چینی بود و می بایست گشایش اعتبار کند ، که این مسئله هم به دلیل یک سری اشکالات موجود در قرار داد از سوی سیستم بانکی مورد ایراد قرار گرفت و تصور می کنم که هنوز بنیاد موفق به گشایش اعتبار نشده است ... وی گفت از سوی دیگر هیات دولت اواخر خرداد ماه امسال تصمیم گرفت با انجام یکسری تغییرات در قرار داد اولیه ، تامین بخشی از از سرمایه گذاری پروژه را بر عهده وزارت راه و ترابری بگذارد . بر اساس این مصوبه هیات وزیران ، وزارت راه و ترابری متمم قرار دادی تهیه خواهد کرد که در آن سهم دولت در تامین هزینه های پروژه به 50 درصد افزایش می یابد .....

میری (ایران22دی ).... دولت 500 میلیون دلار ارز برای این طرح پیش بینی کرده اما تصویب این رقم در بودجه 83 زمان می برد . وی یاد آور شد کار احداث آزاد راه متوقف نیست و در منطقه مرزن آباد چالوس اقدامات انجام می شود. مضافاً آنکه ماشینهای ایجاد تونل به مبلغ 15 میلیون یورو خریداری شده و ایجاد تونل ادامه دارد . میری در پاسخ به سئوالی در باره توقف طرح در سطح 5 درصد گفت : 5 درصد مورد اشاره از نظر طول راه است اما از نظر کار 10 درصد انجام شده . وی افزود 32 کیلومتر اول راه که توسط چینی ها قرار است انجام شود مهمترین بخش جاده است که در صورت تامین اعتبار 2 (دو ) ساله به بهره برداری می رسد.

نصرتی معاون سازمان جنگل ها  مراتع و آبخیز داری (کیهان 16 اسفند):  واگذای زمین های اطراف آزاد راه تهران شمال غیر قانونی است اصل اجرای این طرح مورد موفقت است ، اما خسارت به جنگل را نمی پذیریم مدافعان واگذاری این زمین ها ، به ماده دو آیین نامه اجرایی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای زمین ها در حکومت اسلامی ، مصوب شورای انقلاب سال 59 استناد  کرده اند در حالی که بر اساس همین مصوبه ، زمین های واگذار شده باید به جنگل باز گردند . وی افزود : شورای انقلای واگذاری زمین هایی مانند جنگل و بیشه های طبیعی ، مراتع عمومی از حریم روستا ها ، نهالستان ها ی عمومی ، پارک های جنگلی و جتگل های دست کاشت ، راه های مسیر کوچ ایل نشینان را غیر قانونی می داند به گفته وی بخش گسترده از عرصه های واگذار شده به دلیل موقعیت طبیعی و دارا بودن چوب موجود و پوشش گیاهی و داشتن پروانه چرای دام ، به عنوان مرتع و جنگل کاری سنواتی و شیب زیاد در برخی از مناطق کلاردشت قابل واگذاری نیست . نصرتی توضیح داد : ادعای جنگل جلگه ای بودن این زمین ها درست نیست زیرا به موجب آیین نامه اجرایی ماده 34 اصلاحیه قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل و مراتع ، زمین های جلگه ای به مناطقی گفته می شود که ارتفاع کمتر از 200 متر و شیب کمتر از 10 درصد داشته باشند وی ادامه داد : در حالی که بیشتر زمین های واگذار شده در آزاد راه تهران شمال ارتفاع بالای 200 متر و شیب بیشتر از 10 درصد دارند . معاون سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیز داری خواهان اتخاذ اصولی برای حل این مشکل از سوی دولت شد . وی یاد آور شد : در صورتی که وزیر راه و ترابری ، نماینده رییس جمهور و رییس بنیاد جانبازان و مستضعفان پس از بازدید از منطقه، واگذاری زمین ها تایید کند ماهم قبول می کنیم . در اجرای آزاد راه تهران شمال هزار هکتار از زمین های جنگی برای ساخت آن واگذار شده که 60 درصد این زمین ها سند داشته است .

یوسف حجت- معاون سازمان حفاظ محیط زیست( ایران23 اسفند ) به رغم ممنوعیت ساخت و ساز در اطراف آزاد راه تهران شمال همچنان مجوز ها از سوی بخشداری ها صادر می شود. ... به بیان معاون  نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست این مجوز های غیر قانونی متاسفانه از سوی دو کمیسیون ماده 5 و 13 صادر می شود . دکتر حجت در این خصوص به خبر نگار ما گفت : واقعیت امر این است که کنترل ساخت و ساز ها به افرادی واگذار شده است که خود آنان در صدور مجوز ها ذینفع هستند . وی افزود صدور مجوز برای ساخت و ساز در خارج از شهر به عهده کمسیون ماده 5 و صدور مجوز در داخل شهر به عهده کمیسیون ماده 13 است که متاسفانه ما شاهد این واقعیت تلخ هستیم که بر خلاف منافع و مصالح عموم و جامعه این مجوز ها صادر می شود. وی با تاکید بر اینکه محیط زیست طی این سال ها با جدیت و برای صیانت از محیط زیست با این گونه ساخت و ساز ها برخورد کرده است اظهار داشت: با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست ممنوعیت ساخت و ساز در اطراف آزاد راه تهران شمال در سال های گذشته به تصویب رسید و ممنوعیت آن به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد اما همچنان شاهد صدور این مجوز ها هستیم . با این وجود به تازگی این سازمان پیشنهادی را بر همین مبنا به شورای شهرسازی ارائه کرده است که امیدواریم بزودی بررسی شود.

 

1383

احمد تویسرکانی معاون امور تولید ی و کشاورزی سازمان بازرسی کل کشور- (اعتماد26 خرداد )- تامین هزینه های احداث آزاد راه تهران شمال از محل اراضی ملی، راهکار مناسبی نیست ... وی ضمن ابراز تاسف از تخریب و نابودی عرصه های جنگلی در شهر های نوشهر و تهران اظهار داشت: وزیران راه و ترابری و جهاد سازندگی و رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان به منظور احداث بزرگراه تهران شمال با انعقاد قرار داد تحویل مقدار 5/62 میلیون متر مربع از اراضی ملی به مبلغ 88478685160ریال را به عنوان هزینه بخشی از احداث آزاد راه تعیین می نمایند .  تویسرکانی، واگذاری 36 میلیون و 790هزار و 975 متر مربع از مجموع 62/5 میلیون متر مربع اراضی که عرصه های قابل توجهی از آن با صرف هزینه های سنگین در سنوات اخیر به صورت جنگل های دست کاشت درآمد به عنوان هزینه احداث آزاد راه را مغایر با قانون دانست و افزود مصوب هیات محترم وزیران با لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ، مصوب شورای انقلاب در تعارض بوده و علی رغم اعلام به معاون اول محترم رئیس جمهور ، وزیر جهاد کشاورزی جهت بازنگری در مصوبه مذکور متاسفانه تا کنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

میری (ایران28 خرداد )-...در خواست امسال ما از دولت 60 میلیارد تومان اعتبار بود اما در بودجه تنها 5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتند . وی گفت بنیاد معادل دولت پول وارد طرح می کند بنابراین تا زمانی که دولت 60 میلیارد تومان خود را ندهد بنیاد نیز این اعتبار را  واریز نمی کند. میری افزود : اگر بخواهیم طرح به سرعت به پایان رسد سالانه 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در غیر این صورت نمی توان انتظار معجزه از مجری را داشت ...

میری ( اطلاعات28مهر )... تاکنون بنیاد 60 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است که معادل این رقم را نیز باید دولت پرداخت کند تا پروژه پیشرفت کند . از ابتدای امسال بنیاد 20 میلیارد تومان و دولت نیز دو میلیارد تومان برای این پروژه هزینه کرده اندکه با توجه به اعتبارات تخصیص یافته امسال پروژه آزاد راه تهران شمال از پیشرفت مورد انتظار برخوردار نبود . وی همچنین افزود اعتبار جهت تکمیل آزاد راه 800 میلیارد تومان است . دولت قول داده است که در سال جاری اعتبار این پروژه را از 5 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان افزایش دهد.

رحمتی وزیر راه و ترابری- فرهنگ آشتی13 اسفند - شاید بنیاد به عنوان یکی از مجریان طرح آزاد راه تهران- شمال کنار گذاشته شود . وی گفت از روند اجرای آزاد راه تهران شمال  راضی نیستیم ... باید به صورت کاملاً شفاف دلایل تاخیر مشخص شود.

انوشیروان محسنی بند پی- نماینده چالوس و نوشهر- (ایران19 اسفند )- به دنبال اعتراض مردم برخی از روستا های نوشهر نسبت به واگذاری اراضی به بنیاد مستضعفان درگیری در منطقه رخ داد. وی در گفتگو با روزنامه ایران اضافه کرد : وزیر کشور باید پاسخ دهد که نیروی انتظامی با مجوز چه شخصی و یا ارگانی به سوی مردم بی دفع تیر اندازی کرده است . محسنی با اشاره به مصوبه شورای تامین نوشهر مبنی بر عدم برخورد با مردم گفت : نیروی انتظامی این مصوبه را زیر پا گذاشته و وزیر کشور باید پاسخ دهد . به رغم فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب که مهم ترین وظیفه نیروی انتظامی برخورد مهربانانه  با مردم است متاسفانه با گلوله های ساچمه ای به سوی مردم شلیک شده و اکنون نیز با صدور اطلاعیه ای سعی دارند معترضین را  ارازل و اوباش معرفی کنندکه حقیقت این طور نیست. وی گفت دولت در ازای ساخت آزاد راه تهران شمال از سوی بنیاد بنا بود که 6 هزار هکتار زمین به این نهاد بدهد که 3 هزار هکتار آن در تهران و 3 هزار هکتار در شمال  . وی افزود حدود 70 ( هفتاد ) هکتار از این زمین ها در مجاورت سه روستای " صلاح الدین کلاه" "تاج الدین کلاه "و "پی کلاه " قرار دارد که سند آن نیز در سال 1377 از سوی منابع طبیعی به بنیاد مستضعفان منتقل شده است . اما مردم از همان ابتدا نسبت به این امر اعتراض داشتند چرا که حدود 8 هکتار از این زمین ها در بافت روستایی بوده است . اخیراً به دنبال اقدام عملی بنیاد مستضعفان برای به دست گرفتن زمین ها،  اعتراض مردم  نیز شدت گرفت که شورای تامین شهر خواستار حل و فصل مسأله بدون برخورد با مردم شد . اما متاسفانه این مصوبه رعایت نشد و حادثه تلخ رخ داد . این حادثه منجر به مجروح شدن حدود 25 نفر شد که یکی از آنان نیز نابینا شده است .

 


 
 
 



جدول لیگ برتر