نگاهی دیگر بر پروژه آزاد راه تهران-شمال(بخش دوم)

تخریب  و آلودگی های انجام شده و تهدید ها

رئیس اداره محیط زیست نوشهر و چالوس( مرداد78  ): آلودگی  های ناشی از راهسازی آزاد راه تهران شمال رودخانه چالوس را با مشکلات زیست محیطی مواجه کرده است . تخلیه هزاران تن  زائدات خاک و سنگ به درون رودخانه باعث اختلال در اکوسیستم و عدم کشش برای مهاجرت و باروری لارو ماهیان شدهçمدیر اجرایی منطقه یک آزاد راه-   شهریور 1379 :   جابجایی خاک های برداشته شده یکی دیگر از مشکلات است . به علت اینکه جای ریختن آنها را نداریم ، فعلاً وسط جاده انباشته شده است ... اگر خاک ها را در محلی دور تر از آنچه در نظر گرفته اند حمل کنیم هزینه بالا می رود و این مسئله توجیه اقتصادی ندارد . این مشکل خاک برداری در طول مسیر وجود دارد . در طول قطعه یک از 5/2 میلیون متر مکعب خاکی که برداشته می شود فقط 500 هزار متر مکعب باید خاک ریزی شود و مازاد خاک باید در جایی انباشته شود . این مشکل در طول آزاد راه تهران شمال وجود دارد ... البته دره هایی را طراحی کرده اند که با کمک آبخیز داری در آنجا پلات فرمی درست کنند و دره ها را بالا و پایین کنند تا فضای سبز ایجاد شود .çمعاون مالی و اداری و برنامه ریزی فرمانداری کرج (آبان  1379 ): احداث بزرگراه جدید تهران شمال خساراتی به حوزه آبریز سد امیر کبیر کرج وارد کرده است . ریزش سنگلاخ های ناشی از عملیات خاکبرداری این بزرگراه به داخل آبریز های سد کرج را که تأ مین کننده آب شرب شهر تهران و بخشی از شهرستان کرج است کاهش خواهد داد . با توجه به بحران کم آبی در تهران و کرج دست اندر کاران احداث این بزرگراه باید با اتخاذ تدابیری لازم مانع از کاهش آبدهی و تخریب حاشیه این سد شوند . çاحمدخرم وزیر راه و ترابری- (آبان 1380 ): در مورد محیط زیست باید هماهنگی های لازم انجام می شد و بعد طرح شروع می شد ...وزارت راه با تمام وجود در جهت ایجاد و گسترش امکانات زیست محیطی گام بر می دارد اما سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید یک همکاری متقابل داشته باشد تا طرح های مردم راکد نماند.

 

·         از ارتقاء توانایی های فنی داخلی تا واگذاری های خارجی

بنیاد در  آغاز عملیات و تبلیغات بعدی اعلام می کند  طراحی پروژه کلاً به دست مشاورین داخلی و اجرای آن نیز توسط نیروها و پیمانکاران کشور صورت می یابد ، لاجرم این پروژه به ارتقاء تواناییهای فنی و مهندسی ایران اسلامی می انجامد و  به وجود شرکت های خارجی نیازی نبودهç بعد از یک دهه شرکت های خارجی که تاکنون  وارد عمل شده اند :

( شرکت ایتالیایی " اتواستراده " ) اعتبار سرمایه گذاری ایتالیا در ایران مبلغ 120 میلیون دلار برای ورود تجهیزات حفاری ، تهویه و تکنولوژی اجرا - ... شرکت " ستک " فرانسه در 32 کیلومتر اول که در حال مطالعه هستند . همچنین برای طراحی تونل های بلند از یک شرکت روسی کمک گرفته شده است  . کارشناسان آنها در تونل تالون حضور دارند و تحت نظارت آنها کار ساخت و ساز انجام می شود ( شهریور 1379-مجری طرح میری ) ç و امروز  قرار داد فاینانس 220 میلیون دلاری با  یک  شرکت چینی  ( تنها برای 32 کیلومتر اول  یا فاز اول پروژه ) و   آقای وزیر راه  اعلام می کند که :     هم اکنونتوپ  احداث فاز اول آزاد راه تهران - شمال در زمین چینی ها است

/ 0 نظر / 41 بازدید